09.12.2019
Blogi - Anne Laiho

Voimaa ja vastuuta – miltä näyttää vaikuttajamarkkinointi uudella vuosikymmenellä?

Vuodenvaihteen lähestyessä on aika puhaltaa pölyt kristallipallon päältä ja kurkistaa, millaiselta vaikuttajamarkkinointi uudella vuosikymmenellä näyttää.

Makrosta mikroon

Vaikuttajamarkkinointi on jo vuosia ollut ammattimaista ja tavoitteellista toimintaa ja olennainen osa erityisesti kuluttajatuotteisiin ja -palveluihin keskittyneiden yritysten markkinointistrategioita. On luontevaa, ettei yritys kerro pelkästään omalla suullaan myymiensä tuotteiden eduista, vaan tehtävään palkataan henkilö, jonka persoonaa ja tekemisiä ihmiset seuraavat sosiaalisessa mediassa joka tapauksessa.

Vaikuttajamarkkinoinnin kentällä on kuitenkin jo hetken aikaa ollut nähtävillä uudenlaista liikehdintää. Suuren yleisön seuraamien vaikuttajien ja julkisuuden henkilöiden rinnalle ovat nousseet niin sanotut mikrovaikuttajat, joiden seuraajamäärä liikkuu 2000:n ja 10 000:n välimaastossa. On pelkästään luonnollista, että pienemmän piirin somevaikuttajien tuottama sisältö tuntuu seuraajista autenttisemmalta kuin sellaisten suurten nimien, joiden sisällössä esiintyy kaupallisia yhteistöitä laidasta laitaan. Ei siis mikään ihme, että varsinkin erilaisilla niche-aloilla toimivat yritykset näkevät nykyisin mikrovaikuttajissa toimivan keinon tavoittaa liiketoimintansa kannalta oikeat ihmiset.

Myös erilaiset kohut, ostetut tykkääjät ja epäonnistuneet kampanjat ovat aiheuttaneet sen, että luottamus ison luokan somevaikuttajien rehellisyyteen on koetuksella erityisesti kansainvälisellä tasolla. Yhdysvalloissa toimivan mediatoimisto UM:n tekemän tutkimuksen mukaan vain 4 prosenttia internetin käyttäjistä USA:ssa uskoo vaikuttajien tuottaman sisällön olevan totuudenmukaista.

Muutoksia mittareihin ja vastuullisuutta sisältöihin

Sosiaalisen median kanavista Instagram on tänä vuonna testannut tykkäysten kokonaismäärän piilottamista. Mikäli trendi jatkuu samanlaisena, tulee sekä yrityksille että vaikuttajille eteen haasteita sen suhteen, miten yhteistyön onnistumista voidaan mitata. Uskaltaisin ennustaa, että tulevaisuudessa sosiaalisen median tehokkuutta tullaan pelkkien tykkäysten ja seuraajamäärien tuijottamisen sijaan mittaamaan yhä pitkäjänteisemmin ja holistisempia menetelmiä hyödyntäen.

Myös käynnissä oleva ilmastokriisi vaikuttaa varmasti siihen, millaisilta tulevaisuuden vaikuttajayhteistyöt näyttävät. Vaikuttajilta edellytetään jo nykyään vastuunkantoa siitä, millaisia tuotteita ja palveluita heidän sisällössään on esillä. Oman mausteensa tulevaisuuden keitokseen antaa myös milleniaalien vanavedessä markkinoille rynnistävä Z-sukupolvi, joka tuo kulutuskäyttäytymiseen ja median käyttöön omat erityispiirteensä – niistä olisikin aihetta kokonaan omaan blogipostaukseensa!

Mitä tästä kaikesta pitäisi päätellä? Ainakin, että vaikuttajamarkkinointi on alana sellainen, jota kannattaa seurata herkällä silmällä ja korvalla. Onnistunut vaikuttajamarkkinoinnin strategia vaatii paneutumista sekä syvällistä ymmärrystä omista kohderyhmistä, oikeiden vaikuttajien ja kanavien valinnasta, toimivasta sisällöstä sekä järkevästä seurannasta ja tulosten mittaamisesta.

Kirjoittaja:

Anne Laiho

A person

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)