29.10.2020
Blogi - Tiina Hosiokoski

Viestintä voi muuttaa vaikka mitä – ylpeinä siirrämme valtikkamme seuraavalle

Tänään illalla palkitaan taas kerran Suomen parhaita viestintätöitä. Ajan henkeen on selvää, että gaala tulee etälähetyksenä ja sitä jännitetään ja juhlitaan korkeintaan pienissä porukoissa. Näin meilläkin.

Tämä aika vie meiltä paljon, mutta myös tuo asioita, joita varmasti osaamme arvostaa vähintään sitten, kun myöhemmin katsomme tätä taaksepäin. Yksi tällainen on viestinnän arvostus. Itse olen nähnyt pian 20-vuotisella viestintäurallani, miten viestintää huudeltiin vuosikausia kuluneesti kulmahuoneisiin ja johtoryhmiin. Tätä ei todellakaan tarvitse enää tehdä. Arvostus on noussut näinä vuosina aivan käsittämättömän paljon. Ja viimeistään nyt korona-aika on todistanut kaikille viestinnän merkittävyyden. Jos viestintä ei toimi, ei toimi mikään.

Verohallinto palkittiin juuri Procomin toimesta Vuoden viestintätekona. ”Verohallinto on onnistunut muuttamaan viestinnällisin keinoin kansalaisten mielikuvaa valtion viraston toimialasta”, kerrotaan tiedotteessa. Strategisena toimintona luovasti toteutettuna viestintä voi muuttaa vaikka mitä. Sen tulemme tänäkin iltana näkemään. Viestintää pidetään välillä myös vääränlaisena vaikuttamisena. Etenkin meille viestintää tekeville toimistoille asetellaan välillä harteille harmaata epäilysten viittaa, vaikka teemme aina avointa, läpinäkyvää ja laadukasta viestintätyötä asiakkaillemme. Tärkeää on, että alamme joka ikinen upea ammattilainen voi olla ylpeä tästä työstä, jota teemme suomalaisille yrityksille, julkishallinnon organisaatioille ja järjestöille. Se on yksi asia, jota juhlimme tänään viestinnän juhlapäivänä.

Kun SEK edellisessä Finnish Comms Awards -gaalassa kruunattiin Vuoden Viestintätoimistoksi, ei riemullamme ollut rajoja. Tunnustushan ei tule niinkään palkinnoista, vaikka on niitä palkintopokaalejakin hyllyillemme kertynyt. Vuoden Viestintätoimisto -palkinto kertoo meille siitä, miten tänä vuonna 85 vuotta täyttävä toimisto on pystynyt kuoriutumaan vanhan ajan mainostoimistosta moderniksi bränditaloksi, joka tarjoaa asiakkailleen maamme parhaimmistoon kuuluvaa strategista ja luovaa viestintää. Ja ennen kaikkea palkinto kertoo siitä työstä, jota teemme oman alamme eteen.

Tätä työtä jatkamme, vaikka tänään siirrämmekin valtikkamme eteenpäin seuraavalle Vuoden Viestintätoimistolle. Yhdessä varmistamme, että joka ainoa alamme ammattilainen saa tehdä työtään ylpeänä kulkien kohti aina uusia saavutuksia.

Räiskyviä gaalahetkiä ja roppakaupalla onnea kaikille voittajille tänään!

Kirjoittaja:

Tiina Hosiokoski

Viestintä

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)