Töihin luovalle alalle – miksi ja miten?

Jaakko Rantala

Jaakko Rantala

Vuonna 1935 perustettu SEK sai alkunsa Ateneumin luentosaleissa syttyneestä rakkaustarinasta. Pitkä historia ja syvällä suomalaisessa markkinoinnissa olevat juuret ovat taanneet sen, että olemme saaneet toimia alan todellisena korkeakouluna monille tämän päivän huipputekijöille – niin toimistomaailmassa kuin muuallakin.

Markkinointiala ei kiinnosta nuoria – miksei?

Lokakuun alussa julkaistu Young Professional Attraction Index (YPAI) -tutkimus kertoo, että tämän päivän nuoret haluavat töihin vastuullisiin yrityksiin, joissa yrityskulttuuri tukee luovuutta, ja joissa työntekijää kohdellaan hyvin. Halutuimpien työpaikkojen kymmenen kärjestä löytyy niin IT-, teknologia- kuin pelialankin yrityksiä – mutta markkinointialan työpaikat loistavat jostain syystä poissaolollaan.

Nuorten toiveet tulevaisuuden työpaikkojensa yrityskulttuurin piirteistä ja toimintatavoista ovat niitä asioita, joihin meilläkin on panostettu, ja joihin tullaan panostamaan vahvasti myös jatkossa. Nuorten työntekijöiden ääni on sellainen, jota kannattaa kuunnella! SEKissä tulevaisuuden kykyjen ajatuksille on perustettu oma foorumi, Future Board, joka raportoi kehittämisehdotuksiaan suoraan johtoryhmälle ja hallitukselle.

Harjoittelu hyvä reitti alalle

Nuoren ensimmäinen kosketus alaan tulee usein opiskeluaikoina suoritetun harjoittelun kautta. Meille harjoittelijat ovat olennainen osa yritystä, ja heidän viihtymiseensä ja kehittymiseensä halutaan panostaa. Näen, että harjoittelujaksot toimivat yritykselle mahdollisuutena löytää tulevaisuuden huipputekijöitä ja auttaa heitä eteenpäin omalla urapolullaan. Samalla harjoitteluaika tarjoaa työelämässä ensiaskeleitaan ottavalle nuorelle mahdollisuuden tutustua yritykseen ja kehittää omia kykyjään. Opiskeluvaiheessa monella ei tietenkään ole vielä kokemusta varsinaisesta asiakastyöstä, mutta meillä työnhakijan luovuus, intohimo, tiimitaidot, arvot ja palo kehittyä painavat eniten vaakakupissa niin harjoittelijoita kuin varsinaisia työntekijöitäkin rekrytoidessa.

Jos palaan vielä YPAI-tutkimuksen tuloksiin, tärkeänä tekijänä nuoret näkevät työelämässä myös kansainvälisyyden ja mahdollisuudet ulkomailla työskentelyyn. SEK kuuluu kansainväliseen GREY-ketjuun, ja yhteistyömme muiden pohjoismaisten GREY-toimistojen kanssa tiivistyy jatkuvasti. Hyvänä esimerkkinä tästä toimii mahdollisuus työntekijävaihtoon pohjoismaisten toimistojen välillä.

Meille tärkeää on myös työyhteisön monimuotoisuus, oli kyseessä sitten sukupuolten välinen tasa-arvo tai erilaisista taustoista ja kulttuureista tulevat ihmiset. Tasa-arvon osalta yksi mainittava käytännön teko on Grey Nordic Women -tapahtuma, joka on SEKin, tukholmalaisen Ingon, kööpenhaminalaisen Uncle Greyn ja göteborglaisen SCPGreyn naiskollektiivin yhteisponnistus tasa-arvoisemman työelämän puolesta.

Tekoälyn kehittyessä monet teknisemmät työt siirtyvät vähitellen pois ihmisten käsistä ja koneiden hoidettaviksi. Luova työ ja luovat ideat ovat kuitenkin asioita, joiden merkitys tulee jatkossa vain kasvamaan niin markkinoinnin maailmassa kuin yrityksissä ylipäänsä. Onneksi meillä SEKissä on Suomen parhaat asiakkaat, joiden ansiosta työntekijämme pääsevät toteuttamaan upeita projekteja ja näyttämään omaa luovaa osaamistaan – palkitusti.

Haluamme nostaa markkinointialan takaisin nuorten ammattihaaveiden listalle! Jos ja kun kiinnostut, niin meille voi hakea montaa eri reittiä:

1. Avoin hakemus
2. Harjoittelijaohjelma
3. Nykäise SEKiläistä hihasta tapahtumissa tai muualla

Saattaisit pitää myös näistä