10.11.2021
Blogi

“Siellä ne taas palkitsevat toisiaan” – Finnish Comms Awards 10 vuotta

Taas on se aika vuodesta, kun meitä viestintäihmisiä kihelmöi. Torstaina 11.11. palkitaan viestintätoimistotöiden parhaimmistoa erittäin kovatasoisessa kisassa. Finnish Comms Awards täyttää samalla 10 vuotta. Upea saavutus!

Kilpailu on kehittynyt vuosien varrella huimasti ja tälle vuodelle tehty uudistus on saanut paljon kehuja. Kritiikkiäkin tulee ja niin pitää tullakin. Sen kautta voimme kehittää kilpailua entisestään. Huomioimme kehitystyöryhmässä palautteet taas vuoden päästä tulevaan kisaan. Mutta kilpailun väheksymistä en ymmärrä. Välillä kuulen kommentteja: ”Siellä ne taas palkitsevat toisiaan!”. Kyllä, niin tekevät. Ja miksi ihmeessä eivät palkitsisi? Toimialapalkinnoillahan on vähän sellainen tarkoitus, että alan ammattilaiset nostavat omalta alaltaan esiin esimerkillisiä töitä. Itse koen tällaisen erittäin palkitsevana, kun muut samaa työtä tekevät henkilöt sanovat, että teitte muuten ihan mielettömän upeaa työtä. Voiko olla parempaa!

Viestintä strategiseksi työkaluksi

Olen työskennellyt viestinnän parissa 20 vuotta. Muutos, mikä tällä alalla on tapahtunut, on kerta kaikkiaan ihanaa. Ennen tiedotettiin. Tottahan sitä tehdään edelleen, mutta jo tässä sanoituksen muuttuminen tiedottamisesta ja tiedotusjohtajista viestinnäksi ja viestintäalkuisiksi titteleiksi hivelee korvaa. Viestintään on kuitenkin aina sisäänkirjoitettuna vuorovaikutus, toisin kuin tiedottamiseen.

Toinen iso muutos on viestinnän siirtyminen ravintoketjun hänniltä alkupäähän strategiseksi työkaluksi. Varmasti on vielä organisaatioita, joissa viestintä on sometusta tai tiedotteiden kirjoittamista, mutta isossa osassa se on osa organisaation johtamista. Ja myös mainitut sometus ja tiedotteiden kirjoitus ovat ammattitaitoa vaativia, tärkeitä tehtäviä. Mutta viestintä ei ole vain sitä. Viestinnällä johdetaan muutosta, juurrutetaan strategiaa ja kehitetään liiketoimintaa.

Näistä Finnish Comms Awards on nyt juhlavuotenaan onnistunut ottamaan niskalenkin. Jo short-listaus heijastelee sitä, mistä viestintäalan parhaimmistoa palkitaan. Strategisesta ymmärryksestä, pitkäjänteisestä muutoksen tekemisestä ja liiketoimintaan vaikuttamisesta viestinnän keinoin. Tämä kertoo juuri siitä, mitä viestintä on.

Valtavat etukäteisonnittelut kaikille tuleville voittajille! Teette alallamme aivan huikeaa työtä ja viette omalta osaltanne kaikkien meidän työmme merkitystä askeleen eteenpäin. Voitte olla työstänne todella ylpeitä!

Tiina Hosiokoski, viestinnän liiketoiminnan johtaja, SEK

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)