15.06.2021
Uutiset

SEKin Suvi Lähde Euro Effie Finlandin päätuomariksi

Effie Awards on markkinoinnin tuloksellisuutta mittaava kilpailu, jonka järjestämisestä Suomessa vastaa Marketing Finland ry.

SEKin Executive Creative Director Suvi Lähde johtaa tänä vuonna Effie Finlandin tuomaristoa. Lähteeltä löytyy paljon aiempaa kansainvälistä kokemusta luovien kilpailujen tuomaroinnista: vuonna 2020 hän oli mukana Euro Effien tuomaristossa.

Millaisia kilpailutöitä tänä vuonna odotat?

Uskon, että vastuullisuuden rooli korostuu ja näemme paljon tekoihin perustuvia töitä.

Tuleeko koronavuosi näkymään kilpailutöiden aiheissa ja toteutuksissa?

Todennäköisesti jossain määrin, mutta en halua yliarvioida sen roolia. On toimialoja, jotka ovat kasvaneet huimasti korona-aikana. Kun arvioidaan tuloksia, pitää erottaa mikä osa kasvusta juontaa juurensa markkinointiviestinnän toimenpiteisiin, mikä taas olosuhteiden muutokseen.

Olit viime vuonna Euro Effien tuomaristossa, nyt Effie Finlandin päätuomarina. Miten roolit eroavat?

Päätuomarina saa laajemman näkemyksen koko kotimaan markkinaan. En katso töitä vain yksittäisen kategorian kautta kuten Euro Effiessä, vaan pääsen mukaan useampiin ja syväluotaavampiin keskusteluihin, mitä odotan innolla.

Mitä teemoja itse haluat nostaa keskusteluissa esiin?

SEKissä puhumme paljon vaikuttavuudesta, meillä se on keskeinen osa luovuutta. Brändeillä on valtaa, ne voivat saada aikaan toimintaa ja lopulta jopa asenteellisia ja yhteiskunnallisia muutoksia. Brändeiltä vaaditaankin enemmän vastuullisuutta ja tekoja, jonka vuoksi myös markkinointiosaajien on nähtävä vaikuttavuus osana hyvää liiketoimintaa ja omaa osaamistaan.

On asetettava alusta asti oikeita tavoitteita ja mitattava onnistumista laajemmin kuin euroissa, kommunikaation tavoittavuudessa ja oman brändin arvolla. Luovuudella voidaan aidosti vaikuttaa jopa yhteiskunnallisella tasolla, jos tuloksia uskalletaan ajatella muunakin kuin viestin nähneinä silmäpareina tai muutoksena myynnissä.Vaikuttavuus on hyvää liiketoimintaa, eikä se sulje perinteistä tuloksellisuutta pois.

Toistaiseksi ala on vielä paljolti kiinni operatiivisissa mittareissa: jo viime vuoden Euro Effiessä toivoin näkeväni enemmän vastuullisuustavoitteita, mutta itselleni vastaan tuli vain muutama näitä mitannut työ. Kaupalliset luvut eivät saa luutua ainoiksi mittatikuiksi vain, koska ne ovat tuttuja. Kun osaamme asettaa vaikuttavuudelle tavoitteet, löydämme niille myös mittarit.

Miten vaikuttavuus nostetaan jatkossa enemmän esiin luovaa työtä kehitettäessä ja arvioitaessa?

Purkamalla raja-aitoja – asettamalla merkityksellisiä tavoitteita ja mittareita yhdessä ja löytämällä yhteinen reitti niiden saavuttamiseksi. Ei vedetä rajaa asiakkaiden ja luovien toimistojen välille: on vain yksi tiimi, joka kehittää yrityksen liiketoimintaa. Eikä ole vain mainontaa ja markkinointia, vaan on palvelumuotoilua, viestintää, liiketoiminnan kehitystä kestävämpään suuntaan, ja monta muuta osa-aluetta, jotka on saatava keskustelemaan keskenään sen yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)