10.05.2021
Uutiset

Palkintohumua yhdenvertaisuudelle – Vuoden Junior Matilda Leppäkoski

Suomen paras luova suunnittelu on jälleen palkittu Grafian Vuoden Huipuissa. SEKin töistä Zalandon ja Pauligin kampanjat nappasivat Hopeahuiput. Upea suunnittelijamme Matilda Leppäkoski palkittiin Vuoden Juniorina. Zalandon yhdenvertaisuutta nostava kampanja palkittiin myös Grand Onessa.

Zalandon Vapauden vaatekaappi

Marginaalissa oleville ihmisille kaappi edustaa tilaa, jossa ei voi olla oma itsensä.Helsinki Priden pääyhteistyökumppani Zalando antoi LGBTQ+ ihmisille tilan näkyä ja puhua. Syntyi Vapauden vaatekaappi, jossa jokaisella oli oikeus olla juuri sellainen kuin on. Kampanjassa nostettiin esiin ihmisiä, joita emme normaalisti näe isojen mainstream-brändien mainoskuvastossa. Zalandon slogan ”Free to be” eli ”Vapaus olla” laajennettiin kertomaan muodin ohella ihmisoikeuksista.

– Tämä on juuri sitä, mitä haluamme nähdä lisää kaduilla ja tuoda näkyväksi myös isolle yleisölle. Ulkomainoskategorian kiinnostava häröpallo, joka oli hienosti ja viimeistellysti toteutettu myös tilasuunnittelun näkökulmasta, tuomaristosta kommentoidaan.

Juhla Mokka ja Jouluntekijöiden kahvi

Kädentaitajien perintö näkyy Juhla Mokka -kahvin koronavuoden joulukampanjassa, jossa pyrittiin toteuttamaan kaikki neulotulla kuosilla pakkauksesta, TV-animaatioon ja ulkomainoksiin asti. Pelkän kuosin sijaan ulkomainoksissa haluttiin tehdä myös oikeasti käsin neulottuja mainoksia. Erikoistoteutuksena tehdyt neulotut ulkomainokset suunniteltiin yhteistyössä Novitan kanssa, ja ne neulottiin Juhla Mokka -joululangasta. Neulotut mainokset tekivät vaikutuksen, ja saivat kuluttajat haaveilemaan Juhla Mokka -torkkupeitoista ja seinäryijyistä.

– Ilahduttava toteutus, jollaisia näkee aivan liian harvoin. Hyvän mielen idea, jossa on tartuttu herkullisesti ajankohtaisiin kotoilu- ja hyggeilytrendeihin. Linjakkaasti brändin näköistä, kuvailevat tuomarit.

Vuoden Junior on Matilda Leppäkoski

Vuoden Junior -palkinto myönnetään lupaavalle nuorelle suunnittelijalle. Tällä kertaa palkinnon sai SEKin luova suunnittelija Matilda Leppäkoski (s. 1994). ”Ahkeruus, sitoutuminen, intohimo tekemiseen, mielenkiinto ympäröivää yhteiskuntaa, populaarikulttuuria ja ilmiöitä kohtaan ovat ominaisuuksia, jotka vievät suunnittelijan pitkälle luovalla alalla ja jotka kiteytyivät Matildassa jo Muotsikan öisillä käytävillä”, kuvailee kollega Jarno Luotonen.

Onnittelemme myös sisaryrityksemme Kasken Leena Periahoa, joka ansaitusti palkittiin elämäntyöpalkinnolla, eli Platinahuipulla. Viime vuonna Platinahuipun pokkasi oma Senior Creativemme Ritva Isteri.

Grand One – paras vaikuttajamarkkinointi Vapauden vaatekaapille

Zalandon Vapauden vaatekaappi voitti myös Grand Onessa. Onnea yhdenvertaisuus!

– Zalando antoi äänen vähemmistöille ja nosti esiin kohderyhmälle relevantteja erikokoisia vaikuttajia, jotka ansaitsevat tulla nähdyiksi. Tämä ei ollut Pride-pesua, vaan osa Zalandon pitkäjänteistä ja johdonmukaista työtä yhdenvertaisuuden puolesta. Vaikuttajamarkkinoinnin peruslainalaisuudet viestinnän inhimillistäminen, seuraajien osallistaminen ja monikanavaisen ilmiön luominen, todetaan perusteluissa.

Upea palkintokevät taas takana. Onnea kaikille voittajille!

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)