On vain yksi SEK – 85 vuotta mainonnan ja markkinoinnin historiaa

Jaakko Rantala

Jaakko Rantala

85 vuotta. Se on kunnioitettava ikä kenelle tahansa, mutta erityisesti se on sitä mainos- ja markkinointialalla, joka on perinteisesti ollut täynnä nopeita nousuja, rajuja romahduksia, tähdenlentoja ja trendipöhinää. Harvemmin kuitenkin puhutaan siitä, kuinka tärkeä rooli koko alalla on ollut suomalaisen yhteiskunnan rakentamisessa ja suomalaisten menestystarinoiden luomisessa. Markkinointi synnyttää menestystarinoita ja menestystarinat luovat monenlaista hyvää ympärilleen.

Juuret syvällä taiteessa

SEKin historia lähtee liikkeelle vuodesta 1935. Tapahtumapaikkana toimivat Ateneumin korkeat käytävät ja tarinan päähenkilöinä kolme taiteilijaa. Piirtämönä toimintansa aloittavan SEKin ovelle alkaa heti muodostua jonoa. Ensimmäisenä ovesta sisään kävelee Aero Oy – nykyinen Finnair – jonka kanssa meillä onkin ollut ilo tehdä yhteistyötä kaikki nämä 85 vuotta.

Horisontissa siintää kuitenkin jo synkempiä aikoja: talvisota syttyy vuonna 1939 ja SEKin rooli nousee tärkeäksi kotirintaman rohkaisussa keskellä rankkoja sotavuosia. SEKin tekemässä yhteiskunnallisessa mainonnassa on rohkaiseva sävy: ”Me uskomme, tahdomme ja toimimme – kaikesta huolimatta”. Juuri tämä lause kiteyttää oivasti onnistuneen markkinoinnin ja kaupallistamisen valtavan yhteiskunnallisen merkityksen: vetävät brändit pitävät yhteiskunnan pyörät pyörimässä vaikeidenkin aikojen yli.

Lukuisia ensimmäisiä kertoja

SEKin pitkä historia on täynnä ensimmäisiä kertoja. On Finnairin Omena-mainoselokuvalla voitettu Suomen ensimmäinen Kultainen leijona Cannesissa. On Suomen kaikkien aikojen ensimmäinen televisiomainos. On Suomeen ensimmäisenä perustettu mediatoimisto. Pioneerina tehtävänämme on usein ollutkin raivata kenttää ja venyttää niitä rajoja, joita markkinoinnille on ehkä ennen asetettu.

Yksi tärkeä seikka pitkässä historiassa on se, kuinka SEK on toiminut monelle huipputekijälle korkeakouluna alalle ja antanut kannuksia omalle urapolulle. Toiset taas ovat viihtyneet meillä niinkin hyvin, että SEKissä on vuosien varrella nähty työntekijöitä jo useammassa polvessa.

Seuraavat 85 vuotta pitelemätöntä luovuutta

Jos työntekijöiltä tai asiakkailta kysytään, ”miksi juuri SEK”, vastauksissa esiintyy usein sana ”luovuus” jossakin muodossa. Luovuus on ollut osana DNA:tamme aivan alusta lähtien ja seurannut mukanamme halki vaikeiden vuosikymmenten, läpi nousukausien ja laman alhojen, aina näihin päiviin asti. Se on aina tullut ja tulee aina olemaan osa meitä.

Kulunut sanonta, vierivä kivi ei sammaloidu, pitää paikkansa. SEKin vahvat perustukset eivät hevillä horju, mutta kehitystä pitää tehdä koko ajan ollaksemme Suomen ykköstoimistoja myös tulevina vuosikymmeninä. 2020-luvun alun toimintasuunnitelmaamme on kirjattu kolme asiaa: luovuus & vaikuttavuus, brändimuotoilu & brändikokemus sekä uudet työtavat & kulttuuri. Näissä kolmessa teemassa näimme paljon mahdollisuuksia, joita kehitämme eteenpäin koko henkilökuntamme voimin.

Itse näen tulevaisuuden erittäin valoisana. Tuoreet saavutuksemme, kuten Rent a Finnin ja Sirkkaleivän Cannes-menestys, saavutukset Vuoden Huipuissa, suunnittelijamme Ritva Isterin Platinahuippu sekä nousevat Nuoret Huippumme, valinta Vuoden viestintätoimistoksi ja Sweet Suiten Grand Prix Grand Onessa, ovat esimerkkejä upean tiimityömme tuloksista. Ja tästä se vain jatkuu! Meillä on nyt moninkertaisesti aihetta juhlaan.

Onnea SEK 85 vuotta!

Saattaisit pitää myös näistä