30.09.2021
Blogi

Milloin sinua jännitti viimeksi?

Väitän, että jännitys on yksi ihmisen vahvimmista tunnetiloista. Siis se, kun vatsa täyttyy perhosista. Tai kun kämmenet hikoilevat, ehkäpä jopa posket hieman punoittavat. Jännitys on samaan aikaan mahtava ja aivan sietämätön tunne.

Jännityksen voi laukaista vaikka minkälaiset syyt. Yhteistä näille syille on usein kuitenkin se, että ollaan jonkin uuden äärellä. Ei ole ihan täyttä varmuutta, että miten tässä tulee käymään. Ja se jännittää.

Moni pitää jännittämistä heikkoutena ja siksipä kai meillä ihmisillä on tapana vältellä jännittäviä tilanteita. On aina helpompaa tehdä päätös, jonka riskit ja lopputulos on jotakuinkin tiedossa.

Mutkat suoriksi ja asiaan: brändäämisen ja markkinointiviestinnän maailmassa jännitys on elinehto sille, että tehdään jotakin vaikuttavaa. Miten niin? No, koska:

  1. Kun jännittää, ollaan tekemässä jotakin erilaista

Tällöin ei välttämättä ole olemassa minkäännäköistä referenssiä lopputuloksesta. Valmista prosessiakaan ei välttämättä ole olemassa, joten siihenkään ei pysty luottamaan. Kukaan ei varmuudella tiedä, miten kohderyhmä reagoi – vaikka joku palaverissa kertookin, että kohderyhmään kuuluva naapuri kyllä lämpesi ajatukselle. Usein nämä kaikki ovat merkkejä siitä, että lopputulos tulee olemaan jotakin erilaista, parhaimmillaan jopa ikonista.

  1. Kun jännittää, ollaan tehty vaikeita päätöksiä

Usein vaikeinta on päättää tehdä asioita eri tavalla kuin mihin on totuttu tai miten vaikkapa kilpailija tekee. Sen tueksi ei välttämättä löydy dataa ja kuluttajatkin saattavat suhtautua konseptitesteissä lopputulokseen varauksella (koska se ei ole tuttua ja turvallista). Mitä jos joku suuttuu? Entä jos ihmiset eivät tykkääkään tästä?

Kaikista vaikein päätös onkin hyväksyä se, että kaikkia ei tarvitse miellyttää. Mutta, trust me, se on myös kaikista paras ja pitkässä juoksussa vapauttava päätös. Se tekee brändistäsi mielenkiintoisen.

  1. Kun jännittää, työllä on merkitystä

Useimmiten jännitys on merkki ideasta, johon tiimi suhtautuu intohimolla. Mutta mikä tärkeintä, usein tällaiset ideat saattavat kiinnostaa jotakuta muutakin. Jännittävät ideat
murtavat konventioita ja voivat jopa muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja asenteita.

  1. Kun jännittää, on suuri mahdollisuus suureen onnistumiseen

On myös mahdollista, että kaikki menee isosti päin persettä. Mutta useimmiten jännittäminen johtaa onnistumiseen, sillä silloin ollaan tekemisissä ideoiden kanssa, joilla on merkitystä. Kokemus on osoittanut presidentti Mauno Koiviston sanat oikeaksi: “Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.”

Joten: Milloin sinua on viimeksi jännittänyt? Jos edellisestä kerrasta on liian pitkä aika, soita 050 543 8483 tai meilaa samuel.raikkonen@sek.fi, niin tehdään jotain jännittävää.

Minua jännittää nyt,
Samuel Räikkönen, Senior Creative

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)