Jesse i Sverige, osa I

Jesse Pitkänen

Jesse Pitkänen

Reilu kuukausi sitten kuulin, että toimistovaihto Grey-ketjun Tukholman toimistoon INGO & Brand Unioniin varmistui. Tulisin siis viettämään kesäkuun viimeiset kolme viikkoa yhdessä Euroopan luovimmista toimistoista.

SEK on osa kansainvälistä Grey-ketjua, ja teemme tiiviisti yhteistyötä etenkin Skandinavian toimistojen kesken. Grey-ketjun vahvistuessa Suomen, Tanskan, Ruotsin ja Norjan toimistojen kesken on alettu luomaan Nordic Grey -yhteistyötä, jonka tavoitteena on hioa maiden välinen työskentely mahdollisimman saumattomaksi. Yksi Nordic Greyn tärkeimpiä kulmakiviä on toimistovaihto, jonka koekaniini SEKin puolesta saan olla.

INGOon noin 60 hengen mainostoimisto, jonka toinen puolisko on bränditoimisto Brand Union. INGO on tunnettu kymmeniä Cannes-leijonia keränneistä töistään. Menestystöihin lukeutuu muun muassa The Swedish Number, Lidlin LeBon ja Dill Restaurant -kampanjat sekä Burger Kingin “Not Big Macs” ja “Håkan” -toteutukset.

Sivustollaan INGO kertoo ytimekkäästi itsestään näin:

“INGO is the perfect mix of big and small. We’re a local Nordic agency that makes Nordic brands big in the world and global brands big in the Nordics.”


Ensimmäinen viikko on nyt takana ja tunnelmat ovat hyvät. Toimistossa soi poppi, ihmiset nauravat ja keskustelevat. Voisi sanoa, että tunnelma on eläväinen. On kuitenkin selvää, että täällä keskitytään tekemään viimeisen päälle kovaa luovaa laatua – ehkäpä juuri siksi tunnelma on tärkeä osa INGOn yleistä fiilistä. Kaikki ovat samassa avotoimistossa ja ideat vaihtavat kuulijaa nopealla tahdilla. Toimiston sieluna toimii aulaemäntä Gitta, joka halailee ihmisiä (jopa minua) ja pitää huolen siitä, että kaikilla on hyvä olla. Minut on otettu mukavasti vastaan kaiken kiireen keskellä.

Tänään perjantaina toimisto on ehkäpä tavallista hiljaisempi. Syy löytynee eilisistä toimiston kesäjuhlista. Selväksi tuli, että myös ruotsalaiset osaavat juhlia. Omia jalkoja pakottaa – taisi tulla tanssittua liian paljon.

Lisää kuulumisia ensi viikolla.

Jesse Pitkänen

Jesse Pitkänen

Jesse on yksi SEKin luovista plannereista, jonka sydän sykkii merkityksellisille brändeille, luoville ideoille ja kulttuurirelevantille mainonnalle. Jesse tunnetaan siitä, että hän juo vain hyvää kahvia, on hulluna koripalloon ja ei pidä lakuja karkkina.

Saattaisit pitää myös näistä