Jesse i Sverige, osa 2

Jesse Pitkänen

Jesse Pitkänen

 
 
Leijonaa mä metsästän… Leijonaa mä metsästän…
Tahdon saada viisi…
Ehkä jopa kuusi…
Enkä pelkää ollenkaan…
En ees Cannesin rantahiekkaa…
 
Tällä viikolla on käynnissä vuoden tärkein luovuuden ja mainonnan festivaali, Cannes Lions. Koko Ranskan Riviera kuhisee maailman kärkiluokan luovia neroja. Festivaali on täynnä viimeisintä tietoa, oppeja ja ajatuksia alan tulevaisuudesta sen huipputekijöiltä ympäri maailmaa. 
 
Sekä meillä SEKissä että täällä Ruotsissa INGOlla tämä on yksi vuoden odotetuimmista viikoista sillä Cannesissa kisaavat myös vuoden parhaat työt ympäri maailmaa. Tämä voi olla iso käännekohta monille toimistoille, kuten se oli INGOlle vuonna 2016 yli kahdenkymmenen leijonan saaliilla. Sen vuoden menestys nosti INGOn maailmankartalle Euroopan toimistojen kärkikastiin.
 
Tänä vuonna Cannesin leijonaa metsästetään INGOlla muun muassa Burger Kingille toteutetulla “Not Big Macs” -teolla. Toistaiseksi metsästys onkin tuottanut tulosta kahden hopean ja kahden pronssin verran. Kolme leijonaa Suomen mittapuussa on hieno suoritus. INGOlla se ei kuitenkaan ole aiheuttanut vielä minkäänlaisia hurraahuutoja tai samppanjatarjoiluja. Käytännössä tämä ei ole näkynyt arjessa mitenkään. Ehkäpä juhlan aika on sitten, kun festivaali on ohi. Tai ehkä tulos ei ole vielä miellyttävä. Tänä vuonna SEK kisaa kolmella työllä, joista Visit Finlandille toteutettu “Rent a Finn” pääsi hienosti shortille kolmessa eri kategoriassa. Viime vuonna SEK sai myös osansa, kun Fazerin Sirkkaleipä nappasi PR-kategoriassa pronssisen leijonan. Tänä vuonna Cannesissa on palkittu suomalaisia töitä: Alepan Korttelitoive kahdella leijonalla ja TBWAn The Land of Free Press yhdellä.
 
Yksikin shortlistaus tai leijona Suomeen on huikea saavutus ja merkki siitä, että Suomessa tehdään laadukasta luovaa työtä. Se on jotain, josta saamme olla yhdessä ylpeitä, vaikka kiiltävää Cannesin leijonaa ei oman toimiston hyllylle saataisikaan.

 

Lue myös Jesse i Sverige -blogin ensimmäinen osa täältä.

Jesse Pitkänen

Jesse Pitkänen

Jesse on yksi SEKin luovista plannereista, jonka sydän sykkii merkityksellisille brändeille, luoville ideoille ja kulttuurirelevantille mainonnalle. Jesse tunnetaan siitä, että hän juo vain hyvää kahvia, on hulluna koripalloon ja ei pidä lakuja karkkina.

Saattaisit pitää myös näistä