Houkutteleva kuntabrändi on totta, tavoitteellinen ja merkityksellinen

Tiina Hosiokoski

Tiina Hosiokoski

Vähän joka puolella Suomea tehdään tai suunnitellaan brändityötä. Kunnat ja kaupungit ovat ottaneet brändäyksen vakavasti ja olemme nähneet lukuisia upeita esimerkkejä onnistuneista kuntabrändeistä.

Olemme siinä mahtavassa tilanteessa, jossa brändin merkitys on ymmärretty laajasti. Brändihän ei ole ilme tai tuote, vaan se kumpuaa organisaatiosta ja sen tekemisestä. Tässä tapauksessa kunnasta, sen asukkaista, tekemisestä ja tavoitteista.

Brändit kasvavat sisältä

Me SEKissä puhumme siitä, kuinka brändit kasvavat sisältä päin. Toki se vaatii työstöä: brändin ydin pitää kiteyttää ja sanoittaa, ja se pitää viedä kulttuuriin, viesteihin, designiin ja jokaiseen asiakaskohtaamiseen. Kriittisin kohta on tuo ytimen, eli brändi-identiteetin kiteytys ja sanoitus.

Uskon itse vahvasti siihen, että on oleellista osallistaa kaikki ne, jotka brändin päivittäisessä elämässään tekevät ja kokevat, eli asukkaat, paikallinen elinkeinoelämä, julkiset organisaatiot ja oppilaitokset sekä muut alueen toimijat.

Tavoitteellisuus brändissä vaatii uskallusta

Osallistaminen on tärkeää siksi, että tekemällä itse ihmiset ja organisaatiot voivat sitoutua brändiin. Mutta ennen kaikkea siksi, että brändi-identiteetti ei ole jotain, mikä syntyy työpöydällä, vaan se on jotain, mikä on totta.

Totta ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö brändi voisi kurkottaa myös tulevaisuuteen. Kunnissahan brändiä kuitenkin rakennetaan elin-, pito- ja vetovoiman rakentamiseen. Siksi brändi saa myös olla tavoitteellinen. Usein kuulee niitä soraääniä, että ”emmehän me ole tuossa vielä”. Fakta on, ettei koskaan tulla olemaankaan, jos ei uskalleta vähän kurkotella sinne, missä ei vielä olla.

Merkityksellinen brändi puhuu sydänten kieltä

Toden ja tavoitteellisuuden lisäksi brändin tulee myös olla merkityksellinen, puhua sydänten kieltä. Kunnan brändi on sen asukkaiden, tekijöiden ja toimijoiden oma, joten merkityksellisyys on siinä erityisen tärkeää. Kuten kollegani Tommi Pelkonen taannoin kirjoitti: Brändit luodaan ihmisiltä ihmisille. Ne ohjaavat ja vihjaavat paremmasta elämästä sekä luovat mielikuvia, joilla pyritään vaikuttamaan rationaalista ajattelua syvemmin.

Ydin laajenee moneksi – ennen kaikkea teoksi

Kunta- tai kaupunkibrändin tulee olla totta ja merkityksellinen sen asukkaille ja tekijöille, ja samaan aikaan kiinnostava sitä ulkopuolelta katsoville. Se saisi mielellään houkutella uusia asukkaita ja yrityksiä, siinä missä puhutella myös nykyisiä.

Kun brändin ydin on yhteinen, yhdessä muotoiltu, lopputulos tuntuu jo valmiiksi tutulta. Kun ydin, kaupungin brändi-identiteetti on kiteytetty ja sanoitettu, suunnitellaan sitä tukeva visuaalisuus, slogan, ydinviestit ja muut tavat viestiä brändiä.

Ja brändihän ei ole koskaan valmis. Sitä toteutetaan ja eletään todeksi pitkäjänteisellä työllä, johon kuuluvat tarinat, kuvat, viestit ja ennen kaikkea teot.

Tiina Hosiokoski

Tiina Hosiokoski

Head of Communication

+358 45 130 4831

tiina.hosiokoski@sek.fi

Saattaisit pitää myös näistä