Digitransformaatio ottaa suuren loikan COVID19-kriisissä

Tomi Härmä

Tomi Härmä

Emme vielä tiedä, miten koronaviruspandemia vaikuttaa maailman talouteen. Jo nyt voidaan kuitenkin ennustaa, että liiketoiminta digitalisoituu ja kuluttajien ostotottumukset muuttuvat ennennäkemättömin tavoin. SEKin strategiajohtaja Tomi Härmä katsasti kansainvälisten asiantuntijoiden ensimmäisiä näkemyksiä aiheesta.

Kuluttajien käyttäytyminen muuttunee pysyvästi

Verkkokauppaostaminen tulee lisääntymään valtavasti COVID19-pandemian aikana. Ensimmäiset Ipsoksen tekemät kyselytutkimukset Kiinasta osoittavat, että yli puolet kuluttajista on lisännyt ostamistaan verkossa. Samanlaisia tuloksia satelee myös muista Aasian maista, joissa epidemia on ollut jo useamman kuukauden käynnissä.

Amazon on kertonut palkkaavansa maailmanlaajuisesti 100 000 henkilöä lisää purkamaan verkko-ostosruuhkaa. Mielenkiintoista on seurata, kuinka paljon ja kuinka pysyvästi kriisin aikana lisääntynyt verkko-ostaminen muuttaa kuluttajien ostotottumuksia meillä ja maailmalla.

Muuttuvat ostokäyttäytymiset, sosiaalinen eristäytyminen ja kuluttajien lisääntyvä taloudellinen varovaisuus iskevät kovasti moneen vähittäiskaupan toimijaan, erityisesti erikoistavarakauppaan.  Shanghaissa toimivan vähittäiskaupan teknologiaratkaisuja tuottavan Cosmosen Head of Growth Zoe Cheng kertoo omat teesinsä markkinoijille:

Uudelleenarvioi liiketoimintamallisi

Ne brändit selviävät, jotka pystyvät sopeutumaan tilanteeseen. Erityisesti monet ravintolat ovat nopeasti vaihtaneet liiketoimintamallinsa takeaway-ravintoloiksi ja kumppanoituneet uudella tavalla kuljetusmahdollisuuksien luomiseksi. Myös esimerkiksi yökerhot ovat maailmalla järjestäneet livestriimattuja dj-keikkoja.

Suomessakin olemme nähneet jo monia esimerkkejä vaikkapa online-joogastudioista ja bändien livekeikoista. Parhaimmillaan näistä tulee uusia tapoja kuluttaa perinteisiä palveluita ja sitä kautta uusia tulovirtoja yrityksille jatkossa.

Nyt on aika siirtyä omnichanneliin

Cheng toteaa myös, että viimeistään nyt on aika siirtää perinteinen kauppakokemus verkkoon. Kivijalkamyymälään tottuneiden asiakkaiden siirtyessä verkkoon sama palvelumalli ei kuitenkaan toimi. Myymäläympäristöä simuloiva immersiivinen palvelukokemus pitää tuoda myös verkkoon. Offline-ostamisen data auttaa ymmärtämään paremmin kuluttajan tarpeita.

Älä lopeta markkinointia

Voi olla hurskastelevaa antaa ohjeeksi välttää markkinoinnin lopettamista samalla kun yritykset tuskailevat kassatilanteen kanssa ja pohtivat, miten työntekijöiden palkat saadaan maksettua.

Monet brändit eivät sano mitään siinä pelossa, että heidän viestinsä tulkitaan väärin.  Vallitsevassa tilanteessa kova myynti ei ole paikallaan, mutta brändejä kehotetaankin menemään sen yli ja osoittamaan empatiaa. Esimerkiksi sveitsiläisen kellonvalmistajan Breitlingin toimitusjohtaja osoitti puheellaan tukea yhtiön julkaisemalla videolla.

Cheng tiivistää ajatuksen hyvin: ”On parempi sanoa jotain, kuin olla hiljaa”.

Tomi Härmä

Tomi Härmä

Strategiajohtaja

Saattaisit pitää myös näistä