23.09.2021
Blogi

Brändimäärittele itsesi, se kannattaa.

Tiedät varmasti mitä teet. Tiedät myös todennäköisesti, miten teet sen. Mutta tiedätkö, miksi teet sitä mitä teet?

Olet ehkä kuullut Simon Sinekin Golden Circlestä, jonka vuoksi edelliset lauseet kuulostivat kovin tutuilta.

Golden Circle on alallamme käytössä oleva brändimäärittelyn työkalu, jonka avulla etsitään brändille syvempää, aitoa tarkoitusta. Mutta kuinka moni on käyttänyt sitä siihen mihin se on oikeasti suunniteltu: oman tarkoituksen ja täyttymyksen löytämiseen.

Golden Circlen ajatus brändityökaluna on seuraava: Kaikki yritykset tietävät mitä tekevät (WHAT), useimmat tietävät miten sen tekevät (HOW), mutta harva tietää miksi tekevät sitä mitä tekevät (WHY). Yritykset, joilla on olemassa aito WHY menestyvät. Ja sanottakoon tässä kohtaa, että liikevoitto ei ole yritykselle toimiva WHY, se on seurausta toimivasta WHY:sta.

Samaa voidaan soveltaa meihin ihmisiin – sinuun, minuun, ihan jokaiseen. Ihmisten kohdalla menestys-sana voitaisiin korvata ennemminkin täyttymyksellä. Heräämme aamuisin ja käymme töihin, mutta miksi? Nopeat ja helpot vastaukset ovat seuraavia: laskut on maksettava, lapset ruokittava ja menestystä, rahaa ja mainetta tavoiteltava. Rahan ja maineen perässä voi toki juosta, mutta on hyvä tiedostaa, että se juokseminen ei tule loppumaan koskaan. Siinä voi alkaa jossain kohtaa jalka ja mieli painaa. Toimiva WHY työelämässä tuo mukanaan lukuisia hyviä seurauksia, muun muassa edellä mainittuja nopeita ja helppoja vastauksia.

Mutta kukaan ei ole määritellyt meille valmiiksi WHY:ta työelämään. Se meidän jokaisen pitää löytää ihan itse.

Aloitetaan.

Ja tiedoksi vielä niille, jotka eivät tunne Golden Circleä: WHAT, HOW ja WHY pitäisi pystyä lukemaan yhtenä virkkeenä, jolloin niistä syntyy kolmen lauseen selkeä kokonaisuus.

WHAT? Suunnittelen työkseni markkinointiviestintää.

HOW? Teen työni aina niin hyvin kuin suinkin osaan ja pystyn.

WHY? Koska haluan tehdä ympärilläni olevat taitavat ihmiset joka päivä onnelliseksi, jotta he voivat omalla työllään ja toiminnallaan muuttaa maailmaa paremmaksi.

Alkuperäinen Golden Circle loppuu tähän, mutta päätin tehdä muutaman ympyrän lisää ja sukeltaa syvemmälle. Kysyn lisää WHY-kysymyksiä, jotta pääsen kiinni vielä tarkempiin motiiveihini.

WHY? Koska muiden onni tekee minut onnelliseksi.

Ja vielä kerran.

WHY? Koska muilta välittyvä onni on tunteena suurimmillaan ja vahvimmillaan ja saan siitä valtavasti lisää positiivista energiaa.

Ja kerran vielä.

WHY? Koska silloin minä varmasti tiedän, että minä riitän ja pysyn onnellisena työssäni.

Sanonkin nyt sinulle rakas lukija, kollega, ammattilainen, ystävä, vihollinen – kuka vain. Kysy itseltäsi WHY? Ja kysy se niin monta kertaa, että saat vastauksen, joka on riittävän syvä ja merkityksellinen juuri sinulle.

Minulle se oli tämä. Tämä teksti on nyt täysin oman WHY:ni mukainen ja koen siitä valtavaa täyttymystä.

Olli Hongisto, Creative / Copywriter

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)