Brändi kasvaa ihmisistä

Janne Saarinen

Janne Saarinen

Intohimoiset ihmiset rakentavat hienoimmat brändit. Itse ihailen esimerkiksi Marimekkoa, joka luo kestävää ja omaleimaista designia. Iso osa Marimekon brändiä ovat ihmiset. Eivätkä vain Armi Ratia, Kirsti Paakkanen ja Tiina Alahuhta-Kasko, vaan kaikki marimekkolaiset. Heitä yhdistää vahva side toisiinsa, yhteinen arvopohja ja ylpeys yhtiöstä. Ja tämä välittyy myös ulospäin.

Ihmisten rooli brändien rakentamisessa on keskeinen. Perinteisesti hienojen brändimenestystarinoiden taustalla on ollut vahva ja visionäärinen johto, kuten Steve Jobs tai Elon Musk, mutta se ei riitä. Brändi ja asiakaskokemus rakentuu jokaisessa kohtaamisessa, ja Georgio Armanin sanoin yksityiskohdissa. Tämä edellyttää koko henkilöstöltä ja tärkeimmiltä kumppaneilta sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin ja periaatteisiin. Parasta on jos kaikilla toimijoilla on yhteinen näkemys brändistä, ymmärrys tuotettavasta asiakasarvosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.

Klisee tai ei, mutta me kaikki olemme brändin rakentajia ja brändilähettiläitä. Ihmiset luottavat ihmisiin, ihmiset kuuntelevat ihmisiä ja vaikuttava asiakas- tai laajempi sidosryhmäkokemus edellyttää ihmisiä. Kaikkien brändien pitäisi kysyä, miten tietoinen ja sitoutunut heidän henkilöstönsä on yhtiön tavoitteisiin. Erityisesti ihmiskeskeisissä palveluissa brändi syntyy vain ja ainoastaan ihmisistä. Jaetuista arvoista ja kulttuurista. Olisiko esimerkiksi viime aikojen kohut hoivasektorilla voitu välttää, jos nämä asiat olisi tiedostettu syvällisemmin ja tehdystä asiakaslupauksesta ei missään tilanteessa tingittäisi?

Minulla on ollut viime aikoina ilo olla mukana kahdessa projektissa, joissa henkilöstön rooli yhtiön brändin ja tulevaisuuden rakentajana on tiedostettu harvinaisen hyvin. Ensimmäisessä projekteissa olemme päivittäneet perinteikkään pörssiyhtiön arvot kuuntelemalla hyvin laajasti henkilöstön näkemyksiä. Toisessa projektissa olemme taas rakentaneet kasvavalle asiantuntijatalolle työntekijälupauksen, jonka lunastaminen mahdollistaa halutun asiakaskokemuksen. Uskon, että molemmat projektit kasvattavat henkilöstön sitoutumista ja yhtiöiden brändipääomaa.

Jos haluat uudistaa ja vahvistaa brändiäsi, tee se ihmiset edellä. Alkuun pääsee vaikka kysymällä, mistä ihmiset ovat ylpeitä ja mikä innostaa heitä. Brändisi ydin on ihmisiä yhdistävissä tekijöissä.

 

 

Janne Saarinen

Janne Saarinen

Saattaisit pitää myös näistä