Näin syntyi maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari, Itäisen Suomenlahden Ulko-Tammio.
Cursor Oy vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään, Virolahden ja Loviisan kuntien matkailunedistämisestä. Itäisen Suomenlahden saaristoalue on ollut verraten tuntematon kohde matkailijoille. Koronan jälkimainingit ja muuttunut maailmantilanne ovat vaikuttaneet matkailijoiden kokonaismääriin etenkin kansainvälisesti.

Maamerkki Itäisen Suomenlahden saaristolle
Visit Kotka-Hamina tarvitsi luovan ja erottuvan teon seudun tunnettuuden lisäämiseksi ja matkailun edistämiseksi. Yhteinen tavoite oli löytää vetovoimainen ja houkutteleva maamerkki, joka tuo näkyvyyttä Itäisen Suomenlahden saaristolle ja koko alueelle. Halusimme erityisesti korostaa luontoa ja sisäisen rauhan sekä hyvinvoinnin teemoja viestinnässämme.

Maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari
Älylaitteet ovat jatkuvasti läsnä arjessamme. Luova ideamme oli innostaa matkailijoita ottamaan etäisyyttä kännyköihin ja somekanaviin – edes lyhyeksi hetkeksi. Syntyi maailman ensimmäinen puhelinvapaa saari, jossa kannustimme kävijöitä nauttimaan luonnonrauhasta ilman laitteita. Paikaksi valitsimme Haminan edustalla sijaitsevan luonnonkauniin Ulko-Tammion saaren.
Otimme myös osaa yhteiskunnalliseen keskusteluun, jota varten pyysimme mukaan THL:n ja Sosped-säätiön asiantuntijat puhumaan digitaukojen merkityksestä hyvinvoinnille. Myös Metsähallitus oli kampanjan yhteistyökumppani.

Ulko-Tammiosta kansainvälinen ilmiö
Kampanja oli huikea menestys. Onnistuimme tuomaan alueelle ennennäkemätöntä ansaittua näkyvyyttä. Artikkeleita kertyi peräti 1 114 kappaletta ympäri maailmaa ja näkyvyys nousi huikeaan 2,3 miljardiin. Kansainvälisistä medioista aiheeseen tarttui mm. Wall Street Journal, CNN, CBS, Bloomberg ja The Times, kotimaisista mm. MTV3, Iltalehti ja YLE. Matkailujohtaja antoi haastatteluja tv-ohjelmiin ja Independent vieraili Ulko-Tammiossa. Tunnettuuden kasvun myötä yöpymiset ja majoitusten määrä alueella kasvoivat.