Virtual Rent a Finn

Asiakas

Visit Finland

Palvelut

Kampanjat ja teot
Kokemukset
Valitut työt

Keskellä koronapandemian aiheuttamaa maailmanlaajuista kaaosta matkailu kaikkialla maailmassa lakkasi kuin seinään. Kansainvälinen turismi koki kovan iskun ja yhtäkkiä tulevaisuus ei näyttänyt kovin valoisalta Suomellekaan – maalle, jossa asui virallisesti maailman onnellisin kansa.

Matkailun edistämisestä vastaava Visit Finland ei jäänyt toimettomaksi. Kun korona erotti ihmiset fyysisesti toisistaan, me loimme kanavan, jonka kautta suomalaiset avasivat kotiensa ovet virtuaalisesti ja jaoimme palan suomalaisesta, onnellisesta elämäntavasta maailmalle.

Keväällä 2020 kansainvälisen matkailun edistämisestä vastaava Visit Finland oli haasteen edessä – koronapandemia pakotti ihmiset kaikkialla maailmassa perumaan matkasuunnitelmansa ja pysymään kotona. Eristäytymisen aikaansaama toimettomuus aiheutti monelle joutilasta tylsyyttä, mutta myös ahdistusta ja alakuloa.

Maailmalla masennuttiin, mutta Suomessa vallitsi päinvastainen tilanne. Keskellä koronakriisiä Suomi valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi – jo kolmannen kerran peräkkäin. Miten voisimme kasvattaa Suomen tunnettuutta sen erottuvuustekijöiden kautta? Liiketoiminnan perusydin, matkustaminen ei ollut mahdollista, joten emme voineet toivottaa ketään tervetulleeksi nauttimaan maamme onnelliseksi tekevistä tavoista ja rauhoittavasta luonnosta. Mutta voisimmeko sen sijaan jakaa suomalaisen, onnellisen elämäntavan kaikkialle maailmaan?

Syntyi jdea, joka pohjautui menestyksekkääseen “Rent a Finn” -konseptiin. Nyt se saisi jatkoa virtuaalisesti. Virtual Rent a Finn kiteytti suomalaisen elämäntavan ja ainutlaatuisen ajattelutapamme. Loimme sarjan aitoja tarinoita suomalaisesta onnellisuudesta: saunomisesta, luonnossa liikkumisesta, raikkaan ilman hengittämisestä, hiljentymisestä, puhtaasta ruoasta ja vapaa-ajasta. Tarinat kuvattiin vuorovaikutteisina live-lähetyksinä jokaisen eristyksissä elävän nautittavaksi reaaliaikaisesti ympäri maailmaa. Liveissä esiintyivät tavalliset suomalaiset, jotka tekivät heille tyypillisiä askareitaan ja paljastivat niiden kautta palasia omasta onnestaan. Kampanja antoi myös mahdollisuuden “vuokrata” suomalaisia henkilökohtaisiksi onnellisuusoppaiksi verkossa. Näin kokemuksesta muodostui henkilökohtainen, vaikka kampanja toteutettiin täysin digitaalisesti saavutettavuuden ja turvallisuuden ehdoilla.

Virtual Rent a Finn nousi kansainväliseksi puheenaiheeksi ja herätti matkailijat haaveilemaan:

Kampanjaviesti tavoitti maailmanlaajuisesti yli 300 miljoonaa ihmistä.
Virtual Rent a Finn nousi puheenaiheeksi mediassa, osumia kertyi lähes 400 ja niiden arvo nousi 2,6 miljoonaan euroon.
Kohderyhmä löysi tiensä VF.comiin, liikkuvan kuvan sisältöjä katsottiin kampanja-aikana noin 1000 kertaa päivässä.

Muita töitämme

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)