Zalando

Vapauden vaatekaappi

Helsinki Priden pääyhteistyökumppani Zalando halusi antaa LGBTQ+ ihmisille tilan näkyä ja olla äänessä. Syntyi Vapauden vaatekaappi, jossa jokaisella oli oikeus olla juuri sellainen kuin on.
Jaa
Insight

Kaappi voi tarkoittaa montaa asiaa

Zalandon kaltaiselle muotibrändille vaatekaappi tarkoittaa upeita asuja. Marginaalissa oleville ihmisille kaappi edustaa tilaa, jossa ei voi olla oma itsensä. Pride viikolla Zalando halusi tuoda esiin arvojaan joita ovat diversiteetti ja inklusiivisuus.
Idea

Kokoelma, jossa vaatteilla ei ole sukupuolta

Saadaksemme aikaan aitoa muutosta, päätimme antaa marginaalissa oleville ihmisille tilan näkyä ja paikan puhua aiheista, jotka he itse kokivat sellaiseksi etteivät ne saaneet tarpeeksi näkyvyyttä mediassa yleensä. Kampanjan päähenkilöiksi kutsuttiin viisi erilaista LGBTQ+ ihmistä. Heidät kaikki nostettiin esikuviksi juuri sellaisena kun he halusivat itsensä nähtävän. Jokainen esikuva valikoi Zalandon koko valikoimasta omat suosikkinsa, joista muodostui "Vapauden vaatekaappi" – kokoelma, jossa vaatteilla ei ole sukupuolta.
Implementation

Vapauden vaatekaapista turvallinen tila

Kampanjan ajaksi rakennettiin Senaatintorin kupeeseen fyysinen iso tila, Vapauden vaatekaappi, joka toimi kampanjan ajan safe space -alueena. Vapauden vaatekaappi oli tila, jossa kaikilla oli vapaus olla juuri sellaisia kuin haluavat ja näyttää juuri siltä miltä haluavat. Se annettiin kampanjan esikuvien käyttöön ja jokainen sai pitää siellä oman tilaisuutensa valitsemallaan teemalla. Tilaisuudet välitettiin insta-livenä ja niissä keskusteltiin kunkin henkilön itse valitsemista aiheista liittyen vapauteen olla sellainen kuin haluaa.
Impact

Zalandon slogan valjastettiin kertomaan ihmisoikeuksista

Vapauden vaatekaappi näkyi Pride-viikon ajan vahvasti niin fyysisenä tilana kuin kaikissa Pride-viikon some-kanavissa ansaittua mediaa myöten ja siitä tuli koko Pride-viikon digitaalinen keskus. Mainonnassa nostettiin esiin ihmisiä, joita emme normaalisti näe isojen mainstream-brändien mainoskuvastossa ja kampanjan casting olikin esiintyjien itsensä mukaan historiallinen. Valitsemalla oikeat henkilöt vaikuttajiksi ja kampanjan kasvoiksi muutimme kaikki mainonnan toteutukset keskustelun avaajiksi. Zalandon slogan “Vapaus olla” valjastettiin kertomaan ihmisoikeuksista – lopulta ”Vapaus olla” nähtiinkin koko prideviikon kantavana teemana myös Zalandosta irrotetuissa yhteyksissä.
“Zalando antoi äänen vähemmistöille ja nosti esiin kohderyhmälle relevantteja erikokoisia vaikuttajia, jotka ansaitsevat tulla nähdyiksi.”
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71