Gigantti

Brightless

Gigantti auttoi suomalaisia säästämään sähköä tummentamalla omaa mainontaansa ja luomalla työkalun, jolla kaikki muutkin voivat säästää sähköä.
Lähtökohta

Gigantti auttaa löytämään teknologisia ratkaisuja, joiden avulla elämästä tulee parempaa

Vuonna 2022 sähkön hinta nousi ennätyksellisen korkealle ja myös Gigantti halusi löytää ratkaisuja sähkön säästämiseksi.
Luova ratkaisu

Säästetään sähköä vähentämällä kuvan kirkkautta

Kuva näytölläsi koostuu miljoonista pikseleistä, joita valaisevat yksittäiset LED-valot. Mitä kirkkaampi kuva, sitä enemmän sähköä näyttö käyttää.

Oivalsimme – ja Motivan kanssa testasimme – että vähentämällä kuvan kirkkautta 20 % näyttö kuluttaa jopa 14 % vähemmän sähköä. Joten teimme niin: tummensimme kaikkea Gigantin mainontaa säästääksemme mainosten kuluttamaa sähköä.
Toteutus

Gigantti tummensi kaikkea mainontaansa 20 % ja vähensi näin mainostensa kuluttamaa sähköä

Mainontaa tummennettiin kaikkialla, missä se oli mahdollista: digitaalisessa ulkomainonnassa, televisiossa, sosiaalisessa mediassa sekä muussa online-mainonnassa. Mainonnan tummentaminen alkoi syyskuussa 2022.

Jaoimme tavan tummentaa kuvaa avoimena ratkaisuna myös muille brändeille sekä ulkomainosyhtiöille. Tämän lisäksi loimme Instagramiin filterin, jonka avulla jokainen pystyi vähentämään oman sisältönsä kuluttamaa sähköä.
Sähkön hintojen noustessa joulu-tammikuussa koulut, päiväkodit ja sairaalat valmistautuivat sähkökatkoihin. Reagoimme tummentamalla ulkomainostauluja 16 paikkakunnalla. Tummensimme noin 90 % ulkomainostaulujen pikseleistä sähköverkon ruuhka-aikoihin sekä öisin kulutuksen vähentämiseksi.

Mainosten tummentamisen lisäksi Gigantti mm. laski myymälöidensä lämpötilaa 1-1,5°C, vähensi myymälöiden valaistusta, linjasi esittelylaitteiden ja palvelupisteiden koneiden, näyttöjen sekä valomainosten sammuttamisesta kokonaan aukioloaikojen ulkopuolella.

Viilennysominaisuuksilla varustetuista esittelylaitteista, kuten jääkaapeista ja pakastimista, on aukioloaikoina kytketty päälle sähköä säästävät energia-asetukset, tai sammutettu laitteet kokonaan.
“Halusimme kiinnittää mainostemme tummentamisella huomiota siihen, että energiatehokkaita ratkaisuja löytyy arjessa kaikkialta ympäriltämme.”
Sami Särkelä, Head of Brand & Digital, Gigantti
SEK logo

Tilaa uutiskirje

Oy SEK Ab
John Stenbergin ranta 2
00530 Helsinki, Finland
info@sek.fi
+358 9 695 71