Projekti

Suomi 100

Asiakas

Valtioneuvoston kanslia

Palvelut

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi oli sukupolvemme merkittävin juhlavuosi. Mutta kuinka siitä tehdään unohtumaton elämys kaikille suomalaisille ja Suomen ystäville?

Suomi 100

Tehdään tästä paras vuosi sataan vuoteen! Vuonna 2017 itsenäinen Suomi täytti sata vuotta. Satavuotiasta juhlittiin koko vuoden, koko Suomessa ja yli sadassa maassa kaikilla mantereilla. Mukaan kutsuttiin kaikki suomalaiset ja Suomen ystävät.

Suomi 100 -juhlavuosi rakennettiin aktiivisella ja kiehtovalla viestinnällä, joka perustui maksetun näkyvyyden tai kampanjan sijaan puhuttelevaan sisältöön sekä vahvaan verkostotyöhön. Kaiken ytimessä oli juhlavuoden teema ””yhdessä”, josta tuli tekemisen tapa ja koko suomalaista yhteiskuntaa keskusteluttava aihe.

Suomi 100 -juhlavuosi ylitti kaikki sille asetetut odotukset. Itsenäisyyden juhlavuosi kasvoi kaikkien aikojen laajimmaksi ja monimuotoisimmaksi valtiolliseksi teemavuodeksi Suomessa. Syntyi Suomi 100 -ilmiö, joka levisi yli sataan maahan, kaikille mantereille – kyllä, myös Etelämantereelle, mistä löytyy nyt juhlavuoden kunniaksi nimetty Mount Suomi!

Avoimeen ohjelmaan liittyi Suomessa ja ulkomailla yhteensä 5 000  hanketta. Ohjelman toteuttamiseen osallistui Suomessa 800  000  ihmistä ja tapahtumia oli arviolta 170 000. Suomi 100 -seurantatutkimuksen (Tilastokeskus 2015–2018) mukaan peräti 93 prosenttia suomalaisista oli tyytyväinen juhlavuoteen kokonaisuutena.  Neljä viidestä (84 %) katsoi juhlavuoden vahvistaneen yhteenkuuluvuuden tunnetta  yhteiskunnassa, mikä oli juhlavuoden tärkein tavoite. Suomi 100 oli suosituin yhteiskunnallinen verkkohaku Suomessa vuonna 2017 ja sosiaalisessa mediassa #Suomi100  yksi käytetyimmistä avainsanoista. Media huomioi juhlavuoden ennennäkemättömällä laajuudella sekä Suomessa että maailmalla.  Juhlavuosi herätti tunteita, synnytti tekoja ja sai aikaan laajaa keskustelua. Se loi uusia näkökulmia, perinteitä, verkostoja – ja ystävyyksiä. Suomi sai juhlavuodesta hyvän lähdön itsenäisyyden uudelle vuosisadalle.

SEK toimi valtioneuvoston kanslian koordinoiman Suomi 100 -juhlavuosihankkeen viestintäkumppanina ja markkinointiviestinnän lead agencyna vuosina 2015-2018. Juhlavuoden tarinan ja tulokset kokoaa Suomi 100 -raportti osoitteessa suomi100raportti.fi

Juhlavuoden viestintä on saanut laajalti tunnustusta. Suomi 100 palkittiin vuonna 2018 sekä ProComin Vuoden viestintätekona että MTL:n Finnish Comms Awards -kilpailussa Vuoden viestintätyönä. Lisäksi Suomi 100 -juhlavuoden viestintä oli myös yksi arvostetun kansainvälisen SABRE Awards -kilpailun finalisteista.