Osana #Seurasydän-kampanjaa suunnittelimme yhdessä asiakkaan kanssa kampanjateon, jolla omaa seurarakkautta ja yhteisöllisyyttä voitiin tehdä näkyväksi yhteiskunnassa. Syntyi uusi ilmiö nimeltä Seurapaitapäivä.
Seurapaitapäivän lanseeraus
Seurapaitapäivä oli yksi #Seurasydän-kampanjan kohokohdista, jolla kannustimme kaikki suomalaiset pukeutumaan töihin, kouluun, päiväkotiin ja muihin päivänsä menoihin oman seuran paitaan, takkiin tai muuten sonnustautumaan seuran väreihin ja juhlistamaan näin Seurapaitapäivää.
Kaikkien aikojen ensimmäistä Seurapaitapäivää vietettiin tiistaina 29.9.2019 ja se todella sai suomalaiset mukaan tunnustamaan väriä. Seurapaitapäivä innosti suomalaiset ennen näkemättömällä tavalla liputtamaan seurarakkauden ja yhteisöllisyyden ilosanomaa. Liikkeelle saatiin koko suomalaisen seuratoiminnan ketju. Urheiluseurojen, urheilun aluejärjestöjen ja lajiliittojen lisäksi kampanja sytytti tavalliset suomalaiset toimimaan. Juniorit, huoltajat, vanhemmat, seuratoimijat, valmentajat, fanit, seurat, yksityishenkilöt ja yritykset tunnustivat väriä sosiaalisessa mediassa. Omaa seurarakkautta ja seuratoiminnan yhteisöllisyyttä tehtiin näkyväksi kouluissa, päiväkodeissa, työpaikoilla, turuilla ja toreilla, jopa eduskunnassa asti! Sosiaalisessa mediassa aamusta iltaan roihunnut ilmiö kasvoi lumipallon lailla tavoittaen miljoonia suomalaisia. Uutta ilmiötä käsittelivät myös lukuisat mediat. Seurapaitapäivä nousi aiheeksi niin aamuradioissa, verkkouutisissa, Yle Areenassa kuin sanomalehtien pääkirjoituksissakin.
#Seurapaitapäiväkotona
Poikkeukselliset ajat vaativat oivaltavia tekoja. Korona yllätti meistä jokaisen ja eristi suuren osan suomalaisista koteihinsa. Yhdessä asiakkaan kanssa halusimme tarttua tähän mahdollisuuteen ja tarjota yhteisöllisyyden kokemuksia ja piristää haastavassa tilanteessa.
Seurapaitapäivä kotona kutsui kaikki mukaan näyttämään koko seuratoiminnan suurinta vahvuutta, yhteisöllisyyttä ja tukea vaikeassa tilanteessa oleville urheiluseuroille. Koronan aikana tarvitsimme sitä enemmän kuin ehkä koskaan ennen.
Kun emme voineet fyysisesti olla toistemme seurassa, halusimme korostaa yhteisöllisyyden merkitystä ja luoda uusia keinoja osoittaa yhteenkuuluvuutta. Yksi tällainen keino on tunnustaa oman rakkaan seuran värejä Seurapaitapäivänä – tällä kertaa se tapahtui vain kotona ja somessa. Osallistuminen tehtiin helpoksi ja turvalliseksi ilman, että kenenkään tarvitsi lähteä väkijoukkojen keskelle.
Seurapaitapäivä kotona oli menestys. Ihmiset ympäri maailmaa osallistuivat teemapäivään tuhansien kuvien ja tekstien kautta tunnisteilla #seurapaitapäiväkotona ja #seurasydän. Fyysisistä rajoituksista huolimatta Seurapaitapäivä yhdisti kymmeniätuhansia suomalaisia ja mahdollisti yhteisen kokemuksen. Tulokset osoittavat suomalaisten rakkauden liikuntaan ja urheiluun ja seuratoimintaan. Facebookin, Youtuben ja Twitterin kautta tempaus tavoitti kahden päivän aikana lähes 7,5 miljoonaa henkilöä. Myös mediaosumien tavoittavuus oli yli 4 miljoonaa henkilöä.
