#SafeSpaceAutoon

Asiakas

Liikenneturva

Palvelut

Kampanjat ja teot

Liikenneturvan tuoreessa kampanjassa autoon luodaan ’safe space’. Kampanja korostaa matkustajataitoja ja antaa matkustajille eväitä olla nuoren kuljettajan tukena.

Tiedämme, että nuoren kuljettajan onnettomuusriski saattaa kasvaa, jos kyydissä on kavereita. Kaveriporukka voi yllyttää hölmöihin tekoihin autossa. Viestimme on vahva: myös matkustajilla on vaikutusta ajon turvallisuuteen, vaikka siitä viimekädessä vastaakin kuljettaja.

Esimerkkejä asioista, joihin matkustaja voi vaikuttaa, ovat kännykän käyttö ajaessa, musiikin säätäminen, vaaralliset ajotavat ja ylinopeus sekä humalassa ajaminen. Liikenneturvan kyselyyn vastanneista nuorista seitsemän kymmenestä kertoi haluavansa toimia liikenteessä mahdollisimman turvallisesti ollessaan ystäviensä seurassa, mutta ryhmäpaine voi vaikuttaa kuskin käytökseen. Siksi matkustajien rooli on suuri.

Ryhmäpaine voi myös johtaa positiiviseen lopputulokseen. Siksi kampanjassa kehotetaan sanomaan, jos pelottaa tai toivoo kuskin toimivan toisin. Kaverin kehu ja kannustus todennäköisesti johtaa hyvään lopputulokseen eli turvallisempaan ajoon.

SafeSpaceAutoon -kampanjan tavoite on vahvistaa sosiaalista normia siitä, että liikenteessä ei ole OK ottaa riskejä.

Muita töitämme

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)