Projekti

Read Hour

Asiakas

Lasten ja nuorten säätiö

Palvelut

Read Hour. Tunti, jolloin koko Suomi pysähtyy lukemaan.

Pisa-tutkimuksen mukaan peruskoulun päättää joka vuosi noin 6000 nuorta, joilla ei ole riittävää lukutaitoa. Osa nuorista lukee ja kirjoittaa niin huonosti, että arkielämästä selviytyminen tuottaa vaikeuksia. SEK halusi lähteä mukaan Pro Bono -periaatteella mukaan Lasten ja nuorten säätiön ja media- ja viestintäalan yhteistyöprojektiin, koska nuorten romahtanut lukutaito ja sen yhteys esimerkiksi syrjäytymiseen pysäytti.

Yhteistyön hedelmänä syntyi ensimmäistä kertaa järjestettävä Read Hour. Lukutapahtuma, joka haastaa koko Suomen lukemaan tunnin ajaksi 8.9 klo 19.

Tutkimusten mukaan lukevat esikuvat ovat tärkeä nuoren lukuinnostuksen herättäjä. Siksi mukana kampanjassa on yli 50 eri aloilta tunnettua vaikuttajaa kampanjoimaan lukemisen puolesta sosiaalisessa mediassa hashtagilla #ReadHour.  Kampanjakasvoina kampanjan videolla ovat Maaret Kallio, Kevin Lankinen, Elisabeth Rehn ja Krista Kosonen. Kampanjan suojelijana toimii presidentti Sauli Niinistö.

Kampanja alkoi 26.8. Helsingin Kampin Narinkkatorilla nuorten flashmob-tapahtumalla ja huipentuu Read Hour päätapahtumaan Helsingin keskustakirjasto Oodissa.

Read Hour -kampanjan innoittajana on YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin alulle laittama globaali Little x Little -hanke. Suomessa Read Hour -kampanja yhdistää paitsi kilpailevat media- ja viestintäalan yritykset myös erilaiset lukutaitotempaukset. Read Hourissa ovat mukana esimerkiksi opetushallituksen Lukuliike, Lukukeskus ja Facebookissa toimiva jääkiekkoilija Kevin Lankisen #Lankisenlukupiiri.

Kampanjan ideoinnissa ja toteutuksessa ovat olleet mukana A-lehdet, Aikakausmedia, Aller Media, Alma Media, Bauer Media, Cocoa, Dentsu Aegis, Google Finland, IAB, Into-Digital, Isobar, Keskisuomalainen, Medialiitto, Mediateko Oy, Meltwater  Monochrome, Otavamedia, Sanoma, Sanomalehtien liitto, Yle, Opetushallituksen Lukuliike ja valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunta. Kampanjalla kerätään myös varoja Lasten ja nuorten säätiön toimintaan. SEK on suunnitellut kampanjan konseptin ja mainonnan visuaalisen ilmeen.

Lisätietoja kampanjasivulla: www.nuori.fi/readhour

Aiheeseen liittyviä töitämme