Projekti

Pieni Pala Historiaa

Asiakas

Fazerin Sininen

Palvelut

Fazerin Sininen tuotiin markkinoille vuonna 1922. Tänä syksynä Fazerin Sininen -suklaata myydään vanhoissa, rakastetuissa Karl Fazer -levykääreissä. Löydät Fazerin Sinistä kolmessa erilaisessa kääreessä; 1920-luvun ”Maito Suklaati” -kääreessä, 1970-luvun Karl Fazer -kääreessä sekä nykyisessä kääreessä. Jokaisen kääreen sisältä löytyy myös lyhyt tarina, jossa kerrotaan kyseisestä aikakaudesta. 

Aika muuttuu, rakkaus pysyy.

Historiakääreiden ympärille rakentunut kampanja. Fazerin Sininen on Suomen rakastetuin suklaa, vuosikymmenestä toiseen. Kaikilla meillä on henkilökohtainen tunneside Fazerin Siniseen. Suklaan antaminen toimii myös sanattomana, pienenä ilahduttavana eleenä, tai omalla kääreellä personoituna, henkilökohtaisena viestinä. Se on kuin rakkauskirje.

Halusimme käyttää aikaisemmin tehtyä mainosfilmiä, mutta muuttaa sen tarinan leikkauksella, yhdellä uudella kuvalla ja spiikillä haastamaan ihmiset miettimään milloin he ovat viimeksi kirjoittaneet kirjeen? Omin sanoin, tai ilman sanoja.

Upeat historiakääreet 20-, ja 70-luvuilta luotiin SEKissä uudestaan nykyisen suklaalevyn mittojen mukaan, ja niistä kuvattiin ulkomainontaan näyttävä mosaiikki-kuosi.

Uudestaan muokatussa mainosfilmissä kirjekuoreen sujautettiin 70-luvun kääre, joka oli ollut Fazerin Sinisen design, yli 40 vuoden ajan. Se toi mieleen ajan ennen nettiä, kun postilaatikosta saattoikin tupsahtaa ihanan paksu kirjekuori. Etenkin 80-luvulla suklaaketjukirjeet olivat jonkinlainen aikansa ilmiö ja sukulaisten lähettämät suklaalevy-terveyhdykset ilahduttivat tavallisen postin joukossa. Tämä tarjosi uuden kulman kirjeiden kirjoittamiseen. Halusimme haastaa digi-natiivit uudet sukupolvet vaikuttaja-yhteistyön kautta, ja kokeilemaan käsin kirjeiden kirjoittamista. Kanavallaan Roni Back teki kaupallisena yhteistyönä Fazerin Siniselle kirjeiden kirjoittamisesta tubetuksen, ja kokeilee myös kuinka suklaaketjukirje toimisi nykyään, ja haastaa muut kirjoittamaan oikeita kirjeitä käsin ystävilleen, tai itselleen.

Myös bloggaaja Natalia Salmela, wtd.fi, halusi tunnustaa julkisesti rakkautensa uudelle miesystävälleen kirjoittamalla hänelle blogissaan käsin rakkauskirjeen (wtd.fi/rakkauskirje/). Kampanja on saanut positiivista kuluttajapalautetta, jossa mainoksesta inspiroituneet ihmiset ovat ilahduttaneet läheisiään ihan oikeilla kirjeillä.

Aiheeseen liittyviä töitämme