Projekti

Lovebot Blue

Asiakas

Fazerin Sininen

Palvelut

Lovebot Blue on tarina kuinka Fazerin Sininen puhui tekoälyä käyttäen vihapuhetta vastaan.

LOVEBOT BLUE

Fazerin Sininen haluaa tuoda ihmisiä lähemmäs toisiaan. Pieni pala rakkautta -kampanjassa vahva brändipositio rakkauden puolestapuhujana tehtiin todeksi konkreettisella teolla, jossa pyrittiin toimimaan meidän kaikkien hyväksi. Rohkean kampanjan ytimessä on netissä vihapuhetta etsivä ja siihen lempeän jämäkästi puuttuva botti, Lovebot Blue. Oppivaa tekoälyä hyödyntävä Lovebot skannasi keskusteluja keskustelupalstoilla, YouTubessa ja Instagramissa ja julisti lempeyden ja ystävällisyyden sanomaa. Kampanja osui aiheeseensa tarkasti ja herätti ennennäkemättömän keskustelun puolesta ja vastaan. Sen päätyttyä voidaan yksiselitteisesti todeta, että rohkeus kannatti. 

Fazerin Sininen halusi tehdä konkreettisen teon tuodakseen ihmisiä lähemmäs toisiaan. Vihapuhe eli sanat, ilmaisut tai kuvat, jotka levittävät tai lietsovat vihaa yksilöä tai ihmisryhmää kohtaan, on Suomessa kasvava ongelma. Sen kohteeksi voi joutua kuka tahansa, ja joka viides suomalainen nuori tai nuori aikuinen onkin kokenut häirintää, kiusaamista tai vainoamista netissä. Vihapuhe vaikuttaa suoraan jokaisen sitä kohtaavan hyvinvointiin, vaikka lukija ei itse olisikaan vihan kohteena. Se myös ajaa ihmisiä kauemmas toisistaan. Siksi Fazerin Sininen päätti nostaa asian puheenaiheeksi ja konkreettisesti tehdä asialle jotakin.

Pieni pala rakkautta -kampanja julisti lempeyden ja ystävällisyyden sanomaa. Samalla se kehotti kaikkia suomalaisia toimimaan yhdessä vihapuhetta vastaan. Vihapuheeseen ei usein uskalleta puuttua hyökkäyksen pelossa. Siksi kampanjaa varten luotiin oppiva tekoäly, Lovebot Blue, joka etsi vihapuhetta netistä ja puuttui siihen lempeän jämäköillä viesteillä. Muistuttamalla asiallisesta käytöksestä ja kaikkien arvostamisesta saatiin esiin toisenlainen näkökulma, eikä vihapuheelle annettu hiljaista hyväksyntää.

Poikkeuksellisen rohkea kampanja herätti valtavan määrän keskustelua etenkin sosiaalisessa mediassa. Odotusten mukaisesti pieni, mutta kovaääninen vastustajien ryhmä sai nostettua kampanjasta pienimuotoisen äläkän, mutta tämäkin kääntyi lopulta brändin voitoksi. Julkaisuanalyysin tulosten mukaan positiivisen ja neutraalin julkisuuden tavoittavuus oli selvästi kielteistä suurempi. Myös bränditeon tuottama positiivinen palaute oli poikkeuksellisen arvostavaa.

Vilkas keskustelu näkyi positiivisesti myös myyntiluvuissa. Kampanja saavutti kaikki sille asetetut myyntitavoitteet. Kaiken kaikkiaan Lovebot oli menestys, konkreettinen teko, joka teki brändin arvot todeksi. Sen synnyttämän brändiarvon määrää on mahdotonta laskea.

Aiheeseen liittyviä töitämme