Projekti

Kansallinen Kalakeittopäivä

Asiakas

Pro Kala ry

Palvelut

Lenkkimakkaralla on oma teemapäivänsä. Korvapuustilla on oma teemapäivänsä. Jopa lonkerolla on oma päivänsä. Miksei suomalaisten rakastamalla kalalla?
 
Syökää kalaa!

Pro Kala ry:n missio on saada suomalaiset syömään enemmän kalaa. Tätä tehtävää tukemaan rakennettiin Kansallinen Kalakeittopäivä. Kalakeittopäivän tavoitteena on innostaa suomalaisia nauttimaan kalakeittoa yhdessä läheisten, ystävien ja työkavereiden kanssa. Haluamme vakiinnuttaa Kalakeittopäivän eli helmikuun toisen tiistain vuosittaiseksi ruokateemapäiväksi.

Verkot vesille

Yksin emme olisi saaneet aikaan ilmiötä. Siksi pääpaino Kalakeittopäivän viestinnässä oli verkostoissa. Tavoitteena oli saada suuri joukko organisaatioita mukaan Kalakeittopäivään ja viestimään siitä apunamme. Verkostot kontaktoitiin, innostettiin sekä aktivoitiin viestimään Kalakeittopäivästä omissa kanavissaan haluamillaan tavoilla.
 
Kaikki lusikat kalasoppaan 12.2.
Huomiota herätettiin osallistamalla ihmisiä eri keinoin. Valitsimme muun muassa yhteistyössä Suomen Gastronomien Seuran kanssa Vuoden Kalakeittoravintolan. Päivän hupiosuudesta vastasivat teekkarit. Yhdessä Aalto-yliopiston Otaniemen opiskelijoiden kanssa ideoitiin leikkimielinen Kalakeittokaste-tapahtuma. 
 
Katiskat täynnä kalaa: loimme ilmiön 
Tavoitteemme oli luoda Kalakeittopäivästä ilmiö niin, että mahdollisimman moni taho ja ihminen osallistuu ja viestii asiasta meidän kanssamme. Kalakeittopäivään lähti mukaan valtava joukko verkostoja järjestöistä vähittäiskauppoihin, valtionhallinnosta lounasravintoloihin ja kouluista ruokayrityksiin
 
Tavoitimme verkostojen kautta tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä
Somessa Pro Kalan omien kanavien, Facebookin Kalakeittopäivä-tapahtuman ja Instagramin kuvakilpailun kautta tavoitimme yli 100 000 ihmistä. Hashtag
#Kalakeittopäivä oli ahkerassa käytössä eri kanavissa. Kalakeittopäivä näkyi myös mediassa useammassa aallossa eri teemoilla.
“Yhteistyö SEKin kanssa toimi loistavasti. Tiesin koko projektin ajan missä mennään. Yhteydenpito oli helppoa, nopeaa ja sujuvaa, ja mitä arvostin
erityisesti, se toimi tarpeen ja tilanteen, ei kellon mukaan. Kokonaisuus oli upeasti toimiston hanskassa. Mitä saimme? Paljon positiivista näkyvyyttä somessa, onnistuneen tapahtuman, erinomaisen pohjan ja verkostot tulevaan sekä mediahuomiota. Kaikki tavoitteemme täyttyivät. Pohja vuosittaiselle ruokateemapäivälle on rakennettu.” Katriina Partanen, toiminnanjohtaja, Pro Kala ry

Aiheeseen liittyviä töitämme