Kalakuu

Asiakas

Pro Kala ry

Palvelut

Kampanjat ja teot
Viestintä ja ilmiöt

Toukokuu on nyt Kalakuu – Pro Kala omisti kalalle kokonaisen kuukauden ja haastoi suomalaiset syömään kalaa kaksi kertaa viikossa. Kalakuussa heräteltiin kuluttajia, verkostoja ja uusia kohderyhmiä, kuten nuoria innostumaan herkullisista kalaruoista. Lämminhenkinen ruokatempaus keräsi keskustelua ja aktiivisuutta somessa, toi mediaosumia sekä loi loistavan pohjan uudelle ruokasesongille.

Pro Kala on järjestö, jonka tehtävänä on lisätä suomalaisten kalan kulutusta. Suomalaiset tietävät, että kalaa pitäisi syödä ainakin kaksi kertaa viikossa. Jostain syystä emme kuitenkaan toimi näin, nimittäin vain noin kolmasosa suomalaisista syö kalaa suositusten mukaan. Ja valtaosa meistä, 80 %, haluaisi syödä enemmän kalaa. Nappasimme kiinni tähän tarpeeseen ja ryhdyimme poistamaan kalansyönnin esteitä inspiroimalla ihmisiä syömään kalaa.

Päätimme rakentaa kalan ympärille oman teemakuukauden, jolloin kala on pääroolissa. Näin toukokuusta tuli Kalakuu. Saimme avuksemme tunnettuja henkilöitä, joista media innostui kirjoittamaan juttuja. Teimme erilaisia somekilpailuja ja sisältöjä omiin kanaviin. Järjestimme bloggarikilpailun. Loimme ja jaoimme inspiroivaa reseptiikkaa. Erityiskohderyhmänä oli nuoret, joten otimme haltuun aivan uuden kanavan: TikTokin.

Kalakuun aikana kalasta kirjoitettiin runsaasti ja somekattavuus oli suuri. Etenkin TikTokissa onnistuimme loistavasti. Loimme loistavan pohjan vuosittain toistuvalle teemakuukaudelle. Tulevana vuonna kaikki me syömme kalaa kaksi kertaa viikossa toukokuussa!

Muita töitämme

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)