Projekti

Sirkkaleipä

Asiakas

Fazer

Palvelut

Tuoteinnovaatio ja lanseerauskampanja, jonka tavoitteena oli parantaa Fazerin brändimielikuvaa. Kampanja sai 13,7 miljardia mediakontaktia ja palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailun Sustainable Development Goals -kategoriassa.

Fazer Sirkkaleipä

Fazer on kovaa vauhtia muuttumassa moderniksi, innovatiiviseksi elintarvikeyritykseksi. Vuonna 2016 Fazer Leipomot esittelivät uuden tuotekategorian Better Bread, jonka tarkoituksena oli toimia alustana innovatiivisille ja terveellisemmille tuotteille.

Leivonnaisia ​​ja erityisesti leipää ei pidetä kovin nykyaikaisina tai jännittävinä elintarvikkeina, mikä tekee innovatiivisen leipomobrändin rakentamisesta haastavaa. Samaan aikaan kaikki elintarviketuottajat kilpailevat keskenään lisäämällä samat superfoodit ja ainesosat tuotteisiinsa toivoen erottautuvansa.

Päätimme muuttaa Better Breadin alustasta ruoan tulevaisuuden tutkimiseksi. Tämän uuden ajattelutavan käynnistämiseksi muutimme peliä tekemällä jotain, jotakenenkään ei pitänyt tehdä – vielä.

Kesällä 2017 Fazer avasi pelin rohkealla lausunnolla: Fazer näkee hyönteisissä mahdollisuuden tulevaisuuden ruoaksi ja aikoo lanseerata hyönteisjauhosta tehdyn leivän. Lausunto julkaistiin sosiaalisessa mediassa videona, joka keräsi tuhansia reaktioita ja satoja tuhansia näyttöjä vähäisellä edistämisellä.

Pian tämän jälkeen lausunto oli levinnyt laajalle ja hyönteisruoan ympärillä käytävä keskustelu kiihtyi.

Syksyllä 2017 Maa- ja metsätalousministeriö muutti äkillisesti syksyllä tulkintaansa EU:n lainsäädännöstä: hyönteisiä sisältävien elintarvikkeiden tuotanto ja myynti sallittiin Suomessa. Tämä tarkoitti sitä, että hyönteisleipä voitaisiin lanseerata ennätysajassa.

23. marraskuuta pidettiin lehdistötilaisuus, jossa Fazer ilmoitti aloittavansa ensimmäisenä maailmassa hyönteisleivän myynnin leipomoissa seuraavana päivänä. Lausunto noteerattiin pian kansainvälisissä tiedotusvälineissä, mikä asetti Fazerin länsimaisen hyönteisruoan edelläkävijäksi.