Unohda oppaat, jos haluat tehdä hyvää mainontaa

Ville Verkkapuro

Ville Verkkapuro

Unohda oppaat, jos haluat tehdä hyvää mainontaa

Luin viime syksynä Paulo Coelhon Alkemistin. Olin aina tiennyt, että se sisältää self-helpiä, mutta olin yllättänyt sen suuresta määrästä. Se ärsytti aluksi, mutta hetken kuluttua ymmärsin, kuinka yleismaailmallisen kaunis tarina sen ympärillä on. Jos näki kaiken life is wat you madeing of itin ohitse, niin sai kirjan, joka on paljon parempi, kuin sen sisälle piilotetut elämänopetukset olisivat listattuna.

Tampereen Yliopiston Lehtori Maria Mäkelä sanoi Imagen kirjoittajakurssilla samaisena syksynä, että kirjojen lukemisesta on tullut pumppia. Jos ne eivät tarjoa ratkaisuja ja self-helpiä, pidämme niiden lukemista turhana. Ystäväni lähes suuttui, kun hän luki hänelle Hermann Hessen Siddharthan, jota suosittelin hänelle. Hänhän tiesi jo kaikki nämä asiat!

Niin. Mutta kun kyse ei ole siitä, mitä jää käteen, vaan siitä, miltä se tuntuu. Oppaita lukemalla pääsee ratkaisuihin, joita on jo ennen tehty. Mutta kun antaudut taiteelle, näet sanojen ohitse, otat tunnetta kiveksistä kiinni ja puristat, niin saat jotain, mitä voit käyttää valuuttana: puhdasta inspiraatiota.

Kun luin Blake Snyderin Save the Cat! -kirjan, en meinannut uskoa lukemaani. Kaikki oli niin yksinkertaista: hänen systeeminsä mukaan jokainen elokuva (ja tarina) oli käytännössä sama. Taika piilee kuitenkin siinä, että vaikka kaava olisi yleisessä tiedossa, on tunne aina alkuperäinen. Siksi samasta musiikkikappaleesta voidaan tehdä hyvin erilaisia versioita, vaikka käytössä olisi samat sävelet. Puhtaan plagiaatin tunnistaa siitä, että se tuntuu tyhjältä sisällöllisesti.

Siis: älä lue siksi, että saisit uuden aseen käyttöösi. Lue, jotta tunneskaalasi venyy, jättää enemmän tilaa unelmoinnille. Opettele luomaan niin, että pyrit saada itsesi itkemään sen sijaan, että yrittäisit saada jonkun muun itkemään.

DDB:n perustajat Bill Bernbach ja Dole Dayne tapasivat käydä lounastauoilla lähialueen museoissa hakemassa inspiraatiota. Se on hyvä tapa ruokkia inspiraatiota, sillä taide useimmiten kysyy vastaamisen sijaan.

Unohda siis oppaat. Unohda kuoliaaksi rationalisointi.

Bernbach sanoi seuraavasti: However much we would like advertising to be a science, because life would be simpler that way, the fact is that it is not. It is a subtle, ever-changing art, defying formulation, flowering on freshness and withering on imitation; where what was effective one day, for that very reason, will not be effective the next, because it has lost the maximum impact of originality.

Sen paremmin en osaa sitä itse sanoa, joten päätän tekstini tähän.

Ville Verkkapuro

Ville Verkkapuro

Creative

Twitteröi: @VilleVerkkapuro

Saattaisit pitää myös näistä