Uniikki fontti luo tunnistettavuutta – case DNA - SEK

09.03.2022
Uutiset

Uniikki fontti luo tunnistettavuutta – case DNA

SEK on tunnettu visuaalisesta työstään niin ilmeissä, pakkauksissa kuin monissa muissa vaativaa graafista osaamista vaativissa töissä. Onhan ytimessämme edelleen mainosgrafiikkaa tekevä taidepiirtämö lähes 90 vuoden takaa. Tänä päivänä visuaalisuus on perinteisten elementtien lisäksi muun muassa liikettä ja 3D:tä ja elementtien vahvaan tunnistettavuuteen panostetaan. DNA päätti rakentaa itselleen oman fontin, joka on täysin uniikki. Fonttityötä meille avaa nyt Monica Grims, joka toimi Lead Visual Designerina DNA:lla.

Mistä kumpusi tarve typografia-muutokselle?

Me DNA:lla haluamme, että asiakkaidemme arki on mahdollisimman mutkatonta. Meidän tarpeisiimme suunnitellun fontin avulla meillä on parempi mahdollisuus helpottaa materiaaliemme luettavuutta ja tätä kautta sisällön ymmärrettävyyttä. Panostamme vahvasti saavutettavuuteen. Halusimme myös löytää nykyaikaisen ratkaisun siihen, että fontti olisi kaikkien työntekijöidemme käytettävissä ja sitä voitaisiin käyttää kaikissa materiaaleissa ja kanavissa johdonmukaisesti.

Mitä olivat tavoitteenne tälle muutokselle?

Tavoitteemme oli suunnitella fontti, joka tukisi mielikuvallisia tavoitteitamme. Fontin haluttiin ilmentävän meitä mutkattoman arjen mahdollistajana. Fontin tuli myös olla mahdollisimman helppolukuinen. Fontin saavutettavuudella oli siis erittäin iso painoarvo tavoitteissa. Sitä olisi pystyttävä myös käyttämään kaikissa kanavissa.

Mitkä asiat ohjasivat typografian suunnittelua?

Haluamme vahvistaa mutkatonta mielikuvaa asiakkaidemme mielissä ja tämä tavoite haluttiin näkyvän vahvasti myös fontissa. Tavoite mielikuvien lisäksi fontin suunnittelua ohjasivat haluttu typografinen äänensävy, DNA:lle sopiva muotokieli sekä tekstin luettavuus ja saavutettavuus. DNA:n ikoninen logo toimi hyvänä inspiraation lähteenä.

Miten suunnitteluprosessi eteni?

Prosessi eteni erittäin jouhevasti pala palalta eteenpäin. Prosessi alkoi ensin määrittelyvaiheesta ja reunaehtojen sekä tarpeiden kartoituksesta, josta se jatkui sopivimman fontin suunnittelijan valintaan. Oikeat suunnat löytyivät yhdessä suunnittelutiimin kanssa nopeasti erilaisten vaihtoehtojen kautta ja siitä työ jaloistui tarkemmaksi kohti yksityiskohtien viilausta. Koko suunnittelutiimi työskenteli erittäin tiiviisti ja suunnittelutyötä tehtiin aidosti yhdessä. Teimme myös paljon käytännön testausta ja osallistimme DNA:n henkilökuntaa. Haastavinta koko projektissa oli testaaminen, joka vaati paljon aikaa ja valtavan määrän erilaisia aineistoja tiukalla aikataululla. Testaaminen oli kuitenkin erittäin tärkeää. Siten pystyimme varmistamaan, että fontti oikeasti toimii erilaisissa materiaaleissa ja kanavissa ja fonttia käyttävien ihmisten erilaiset käyttötarpeet ja toiveet tulevat täytetyksi.

Missä uutta typografiaa käytetään?

Uutta fonttia ja typografiaa käytetään kaikkialla missä se on teknisesti mahdollista. Käyttöönotto jatkuu vielä ja asiakkaat tulevat näkemään uutta fonttia eri kanavissa hieman eri vaiheissa.

Miten koet, että tavoitteet saavutettiin?

Mielestämme olemme saavuttaneet tavoitteemme hyvin, mutta loppukäyttäjäthän sen lopulta määrittävät. Fontti on vasta julkaistu ja sen leviäminen kaikkiin materiaaleihin ottaa tietenkin oman aikansa. Meillä DNA:lla uusi fontti on otettu hyvin vastaan ja on ilo nähdä sitä vihdoin myös käytössä. Nyt odotamme innolla palautetta asiakkailtamme!

Olen erityisen ylpeä siitä, että uuden oman fontin avulla parannamme materiaaliemme saavutettavuutta samalla, kun luomme uniikkia tunnistettavuutta.

Jaa juttu:

Luitko jo nämä?

Lähimmät kumppanimme: INGO (Tukholma), UNCLE GREY (Kööpenhamina) ja TRY (Oslo)