Tiina Hosiokoski luotsaa Suomen luovinta viestintää – ”Ulkopuolelta katsova näkee enemmän”

Tiina Hosiokoski luotsaa Suomen luovinta viestintää  – ”Ulkopuolelta katsova näkee enemmän”

SEKin viestintä koki raikkaan tuulahduksen keväällä, kun saimme Tiina Hosiokosken luotsaamaan huipputiimiämme. Vuoden pitchaajaksikin valittu Tiina hakee tehokkuudessaan vertaistaan: nopeasti liikkuvaa energiapakkausta ehtii harvoin nähdä, mutta naurun kuulee pitkälle.

Tiina Hosiokoski

Tiina, sinulla on jo pari kuukautta takana SEKin susilaumassa. Mikä meininki?

Ihan loistava meininki! Kuvittelin tulevani upeaan ja luovaan toimistoon, mutta tulinkin vielä upeampaan ja vielä luovempaan toimistoon. Sen lisäksi, että täällä tehdään aivan huikeaa työtä, ihmiset ovat suorastaan ihania. En ole koskaan tuntenut itseäni niin tervetulleeksi mihinkään kuin tullessani SEKiin. Kiitos siitä rakkaat kollegat!

Viestinnällä tuntuu olevan vetoa markkinoilla. Miksi viestintä on niin kovassa huudossa juuri nyt?  

Siihen on monta syytä, mutta tässä kaksi mielestäni tärkeintä. Yksi on se, että ulkopuolelta katsova näkee enemmän. Kun tarvitaan apua jäsentämään omia ajatuksiaan, viestinnän strategit ovat parhaita kertomaan mitä alalla, yhteiskunnassa ja maailmassa tapahtuu ja miten sinun organisaatiosi kannattaa siinä asemoitua. Sekä sen, miten tehdään käytännössä.

Toiseksi nykypäivänä ei riitä, että organisaatiot tekevät hienoja asioita, niistä pitää kertoa maailmalle vaikuttavasti. Tämä pätee, on kyse sitten brändimarkkinoinnista tai työnantajaimagosta.

SEK on yksi Suomen tunnetuimmista mainostoimistoista. Sinulla sen sijaan on pitkä ja vahva viestintätausta. Miksi hyppäsit mainostoimistoon?

Itse asiassa en hypännyt mainostoimistoon, vaan raikkaaseen ja kehittyvään markkinointitoimistoon. Meillä viestintä ja vaikuttavat sisällöt ovat yksi tekemisen kulmakivistä, kaikissa asiakkuuksissa. Oma taustani on vahvasti brändin kehittämisessä ja markkinointiviestinnässä, joten tämä homma tuntuu enemmän kuin omalta.

Sitten se klassikko: miksi SEK?

Tämä on helppo. Takana lähes 100 vuotta suomalaisen markkinoinnin historiaa, lähihistoriassa suuret, mutta välttämättömät uudistukset sekä analytiikkayritysten ostot, asiakkaina Suomen upeimmat brändit ja nyt moderni mutta luova meininki sekä suunta kohti kirkasta tulevaisuutta. Kun tähän yhtälöön pääsee kehittämään ja johtamaan yhtä keskeistä toimintoa, niin ei tarvinnut kahta kertaa miettiä.

Kilpailu viestintä- ja markkinointitoimistojen välillä on kovaa. Millä tekijöillä SEK erottautuu markkinoilla?

Uskaltaisin väittää, että meillä tehdään Suomen luovinta viestintää. Erilaiset brändin arvoa kasvattavat teot ja niistä kertominen ovat meidän toimintamme ydintä. Palkintojakin napsinut Sirkkaleipä on tästä loistava esimerkki.

Toinen vahva kulmakivemme on oma kanava. Hiottu strategia, vaikuttavat sisällöt ja digitaalisen maailman ymmärrys ovat asioita, joilla on helppo ylpeillä. Sisältöosaamisemme on ihan huippuluokkaa: oma videotuotanto, taitavat viestinnän tekijät ja SEKin visuaalinen osaaminen on melkoinen kombo.

Loppuun vielä tärkein! Istut rannalla kesähelteessä. Kumpi kädestäsi löytyy: minttu- vai suklaatötterö?

En tiedä uskaltaako tätä myöntää, mutta usein jätän jätskin väliin (kyllä vain, ja se aiheuttaa muissa aina pienen shokin). Mutta salmiakkijäätelöä en koskaan. Sitä ei voi vastustaa.

Saattaisit pitää myös näistä