Tarinan kertojista tarinan tekijöiksi – numerokielelläkin

Tarinan kertojista tarinan tekijöiksi – numerokielelläkin

Tunnustan heti alkuun: pidin matikan läksyistä, mad men – math men -jaolla päädyin Kauppakorkeassa laskentatoimen ja menetelmätieteiden kursseille. Investointisuunnitelmissa luvutkin kiinnostavat paljon. Olen aina pitänyt numeroista. Ne on helppo muistaa, ne käyttäytyvät ihanan loogisesti, puhuvat selvää kieltä ja näyttävät suuntaa. Olen siis numeroihminen. Eniten minua kuitenkin kiehtovat tarinat numeroiden takana; mitä niillä saadaan aikaan ja miten 1+1=3 -temppu tehdään.

”Markkinointijohtajien talousosaaminen on heikkoa läpi Pohjoismaiden” – näin uutisoi Mainostajien Liitto Deloitten kanssa toteuttamansa Chief Marketing Officer -tutkimuksen tuloksia. Samassa tutkimuksessa todetaan markkinointijohdon roolin muuttuvan entistä laajemmaksi ja strategisemmaksi (tutkimus ladattavissa Deloitten sivustolta). Samaa ennustavat kaikki muutkin markkinointijohtajan roolia visioivat, esimerkkinä vaikkapa HBRn tuore artikkeli. Asiakaskokemus, verkkokauppa, kasvu, digitaalinen transformaatio – markkinointijohtajilla on isot saappaat täytettävänä.

Dataohjautuvassa, teknologiaa hyödyntävässä maailmassa on vaikea menestyä, jos ei ole kiinnostusta numeroihin ja tekkiin. Markkinointijohtajien uusi rooli vaatii osaamisen kehittämistä erityisesti data- eli numero- ja teknologiamaailmaan. Liiketoimintavastuuta on vaikea kantaa, jos ei ole sinut tulos- ja investointilaskelmien kanssa. Tässä hetkessä on helppo todeta, että numeroiden on pyörittävä ja niitä on vähintäänkin siedettävä. Ilman teknologiaa ei kukaan edes halua elää. Helpommalla pääsee ”if you can’t beat them, join them” -asenteella. Kivempaa on nauttia uuden oppimisesta.

Talouden ja tietohallinnon äidinkieli on numerot. Molemmissa toiminnoissa on jo aikaa sitten aloitettu näkökulman ja osaamisen laajentaminen vahvasti liiketoimintaan. Business control ja business ICT ymmärtävät liiketoimintaa, tuottavat lisäarvoa ja ovat monessa paikassa jo arkea. Talous- ja tietohallintojohto kantavat kortensa johtoryhmien keskusteluihin ja päätöksentekoon, valitsevat painopisteensä ja perustelevat investointinsa liiketoiminnan tavoitteilla. Hyvä esimerkki tästä on tuoreeltaan valitun Vuoden Talousjohtaja tunnustuksen saaneen Fazerin talousjohtajan luonnehdinta ”Grönroos on laaja-alainen talousjohtaja, jonka rooli arvon luojana ja liiketoiminnan uudistajana on ollut keskeinen”.

Markkinoinnin kannattaisi jatkossa kaveerata vahvasti talous- ja tietohallinnon kanssa. Liike-elämässä tarinat on tehtävä myös numerokielellä. Tässä kerronnassa taloushallinto on kokenut konkari ja tietohallinto auttava ystävä.  Sanonta ”puolet mainospanostuksista menee hukkaan, ei vaan tiedetä kumpi puoli” on oikeasti huono vitsi. On aina ollut.

 

Minna Nissinen on Salomaa-yhtiöryhmän strategiajohtaja, numeroidenkin parissa viihtyvä utelias liiketoiminnan kehittäjä.

Saattaisit pitää myös näistä