Sirkkaleipä ja Suomi 100 toivat SEKille voittoja Finnish Comms Awardseissa

Sirkkaleipä ja Suomi 100 toivat SEKille voittoja Finnish Comms Awardseissa

Vuotuisessa Finnish Comms Awards -kilpailussa on palkittu viestintäalan parhaita töitä. SEK ylsi voittoon kolmessa eri kategoriassa. Fazerin kanssa yhteistyössä toteutettu Sirkkaleipä-projekti otti ykkössijan ”Ansaittu näkyvyys” -kategoriassa. Valtioneuvoston kanslian kanssa yhteistyössä toteutettu Suomi 100 -juhlavuosi putsasi puolestaan pöytiä kategorioissa Strateginen viestintäkonsultointi ja Vuoden viestintätyö.

Lisäksi kilpailussa palkittiin Vuoden viestintätoimisto, Paras pitchaaja, Vuoden spokesperson sekä Vuoden viestintäkonsultti. SEKin ruokaviestinnän asiantuntija Essi Orama valittiin Vuoden Viestintäkonsultiksi ja Suomi 100 -juhlavuoden pääsihteeri Pekka Timonen voitti Vuoden spokesperson tittelin.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna ennätysmäärä, yhteensä 101 työtä 19 eri viestintätoimistosta. Finaaliin ylsi 43 työtä 16 toimistosta. Seitsemättä kertaa järjestetyn kilpailun voittajat julkistettiin MTL:n juhlagaalassa torstaina 14.6. 

Suomi 100 – kaikkien aikojen juhlavuosi

Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuosi kasvoi huikeaksi sinivalkoiseksi ilmiöksi Suomessa ja maailmalla. SEK on toiminut valtioneuvoston kanslian koordinoiman Suomi 100 -juhlavuoden viestintäkumppanina ja lead agencyna koko hankkeen ajan 2015-2018.

”Suomi 100 on ollut ainutlaatuinen matka ja ammatillinen haaste, johon saimme heittäytyä yhdessä upean asiakkaan kanssa. Paras palkinto valtaisasta työstä on nähdä viestinnän vaikuttavan syvemmin yhteiskuntaan ja sen juhlavuosi on tehnyt”, asiakkuutta SEKissä koko yhteisen taipaleen ajan luotsannut Aija Kaijärvi iloitsee.

Yhdessä-teema ja vaikuttava viestintä innostivat suomalaiset ja Suomen ystävät ennennäkemättömällä tavalla mukaan juhlavuoteen. Avoimeen ohjelmaan liittyi 5 000 hanketta ja ohjelman toteuttamiseen osallistui yli 800 000 ihmistä. Tapahtumia oli 170 000 eri puolilla maailmaa. Suomi 100 herätti tunteita, puhutti ja sai ihmiset osallistumaan kaikissa mediaympäristöissä. Juhlavuotta käsitteleviä mediaosumia kertyi vuoden 2017 aikana yksin Suomessa yli 64 000 ja näkyvyydestä yli 90 % oli myönteistä tai neutraalia. Sosiaalisessa mediassa keskustelu aiheen ympärillä oli jatkuvaa ja vilkasta, jopa intohimoista.

Tilastokeskuksen Suomi 100 -seurantatutkimuksen mukaan peräti 93 % suomalaisista pitää juhlavuotta onnistuneena. Neljä viidestä kokee yhteenkuuluvuuden tunteen voimistuneen ja yhdeksän kymmenestä (94 %) arvioi juhlavuoden vahvistaneen Suomen kansainvälistä profiilia.  

Fazer Sirkkaleipä johti ruokavallankumousta

Fazer toi markkinoille marraskuussa 2017 maailman ensimmäisen hyönteisistä leivotun leivän. Teon tavoitteena oli rakentaa Fazerin mainetta innovatiivisena ruokatalona, saada suomalaiset maistamaan tulevaisuuden ruokaa sekä jalkauttaa Fazerin uusi missio: ruokaa, jolla on merkitys.

Fazer Sirkkaleivän lanseeraus konseptista, pakkaukseen ja mittavaan PR-työhön toteutettiin yhteistyössä Fazerin ja SEKin osaajien kanssa. Fazer Sirkkaleipä saavutti nopeasti ennennäkemättömät näkyvyyden. Lanseerauksen kansainvälinen mediatavoittavuus oli yli 13,7 miljardia ja sosiaalisen median tavoittavuus Suomessa 8,6 miljoonaa.

”Kyseessä ei ollut tuotelanseeraus vaan strategian jalkauttaminen ilmiöviestinnällä. Meillä on näkemyksellinen asiakas, jonka rohkeus nyt palkittiin. Kaikki osaajat markkinoinnista, viestinnästä ja tuotekehityksestä tekivät saumatonta yhteistyötä yhteisen tavoitteen eteen. Halusimme olla maailman ensimmäinen ja siinä onnistuttiin loistavasti, SEKin ruokaviestinnän asiantuntija Essi Orama hehkuttaa.

Saattaisit pitää myös näistä