Sellainen kutina, että intuitio on ratkaisu

Sellainen kutina, että intuitio on ratkaisu

Big data, analyyttinen mainonta, kohdentaminen… onhan näitä. Ja aina on myös niitä, jotka niitä moittivat. Tosiasiahan on, että ilman dataa päätöksemme perustuu vain puhtaaseen mututuntumaan.

Kuvitelkaapa tilanne, jossa jazz-muusikko improvisoisi yleisön edessä tietämättä, kuka yleisössä istuu. Onko paikalla 30–45-vuotias kahden lapsen äiti Espoosta, joka pitää Brubeckista? Vai mahtaako yleisössä istua esimerkiksi 18–26-vuotias milleniaali, joka kuluttaa jazzia pääsääntöisesti suoratoistopalveluista ja on täten luontaisesti altistunut fuusiojazzille ja suosisi myös jameissa hieman kokeellisemman ilmaisun kuulemista?  Mikäli jazz-muusikko saisi tämän datan käsiinsä, olisi hänen helppo aloittaa pehmeän soljuvasti kuten Brubeck ja tiputella väliin postmoderneja riffejä. Mutta jazz-muusikko ei tee sitä, sillä soolo olisi tuolloin huono.

Jazz-muusikko ei erikseen perehdy dataan eikä kohdenna, sillä hänellä on jo pää täynnä dataa: asteikoita, rytmejä, referenssejä, basistin ja rumpalin rytmit ja sävelet, klubin tuoksu, vuosien kokemus… ja siihen päälle suuri sydän, joka sykkii rakkaudesta lajia kohtaan.

Olisi ihanaa, jos mainosten suunnittelijat osaisivat käyttää tätä samankaltaista alkuvoimaa – intuitiota ja improvisaatiota – hyödykseen ja luottaa pelottomammin itseensä. Kaikilla meillä on päässämme kuitenkin se tärkein data, jossa on kaikki männä vuosien Super Bowl -mainokset, Vuoden Huippujen ja Cannesin Grand Prix’it, Hopkinsin, Ogilvyn ja Sullivanin muistelmat, vanhat preset, Ted Talkit, baarikeskustelut luovien johtajien kanssa ja se mututuntuma, joka joko saa sydämemme hakkaamaan tai ei. Mikäli syke nousee, on idealla potentiaalia tehdä asiakkaasta kuuluisa.

Jos saisit .ppt-muodossa kaikki ne syyt, joihin intuitiiviset tunteesi perustuivat, hyödyntäisitkö niitä suunnittelun tukena? Vai luottaisitko Pepsin tapaan mieluummin sokeasti siihen, että datan mukaan milleniaalit ovat tasa-arvon asialla ja luottavat Kendall Jennerin kaltaisiin sosiaalisen median vaikuttajiin?

(Varmaankin tämän luettuasi ajattelet, että ne eivät sulje pois toisiaan. Se on totta, mutta muistakaa, että intuitio > data.)

 

Ville Verkkapuro on laulava Creative, joka muistaa aina virittää kitaran, mutta ei koskaan soita nuoteista.

Saattaisit pitää myös näistä