SEK kahdella työllä maailman suurimman viestintäkilpailun finaalissa

SEK kahdella työllä maailman suurimman viestintäkilpailun finaalissa

Suomi 100 -juhlavuoden viestintä ja Fazer Leipomoiden Sirkkaleipä kilpailevat SABRE Awardsin finaalissa. Kansainväliseen viestintäkilpailuun osallistui tänä vuonna yli 2 500 työtä.

SABRE Awards on viestintäalan arvostetuin kilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla. SEK ylsi finaaliin peräti kahdella työllä. Keskiviikkoiltana Amsterdamissa järjestettävässä finaalissa kilpailevat valtioneuvoston kanslialle tehty Suomi 100 -juhlavuoden viestintä sekä Fazerin Sirkkaleivän ilmiöviestintä. EMEA-alueen parasta viestintää juhlistavaan SABRE Awards -kilpailuun osallistui tänä vuonna yli 2500 työtä. SEKin ja valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -juhlavuoden viestintätyö kilpailee SABRE Awardsin ”Nordics” -kategoriassa ja Fazer Leipomoiden Sirkkaleipä puolestaan ”Food and Beverage” -kategoriassa.

Suomi 100 – vuosisadan keikka

 

Juhlavuoden toteutus perustui verkostomaiseen työskentelyyn, osallistavaan ohjelmatoimintaan, aktiiviseen viestintään sekä laajaan dialogiin perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa. Painopiste oli kiinnostavan sisällön luomisessa ja jakamisessa, sekä kaikkien suomalaisten ja Suomen ystävien osallistamisessa viestintään. Aktiivisen, monikanavaisen sisällöntuotannon avulla jalkautettiin juhlavuoden tarina, luotiin sen ympärille tavoiteltu tunnelma sanoituksineen ja synnytettiin vuoropuhelua. Suomi 100 oli näkyvä osa päivittäistä median uutisvirtaa ja toimitukset panostivat merkittävästi myös omiin juhlavuoden tuotantoihin. Suomi 100 -aiheisia mediaosumia kertyi vuoden 2017 aikana yksin Suomessa yli 64 000 ja keskimääräinen viikoittainen mediatavoittavuus oli yli 10 miljoona ihmistä. Näkyvyydestä yli 90 % oli myönteistä tai neutraalia. Seurantatutkimuksen mukaan peräti 93 % suomalaisista on tyytyväinen juhlavuoteen ja neljä viidestä piti juhlavuoteen osallistumista tärkeänä. Suomalaisista 83 % katsoo juhlavuoden vahvistaneen yhteenkuuluvuuden tunnetta yhteiskunnassa, mikä oli juhlavuoden tärkein tavoite. Suomi oli juhlavuoden myötä ennennäkemättömän laajasti esillä myös kansainvälisessä mediassa, erityisesti Ruotsissa, Virossa ja Venäjällä, mutta myös Japanissa.

Hyönteisleivästä luotiin maailmanlaajuinen ilmiö

 

Hyönteisruoan valmistaminen ei ollut ideoinnin aikaan Suomessa vielä laillista. Fazer Leipomot päätti kuitenkin ottaa omistajuuden aiheesta, ja lähti viestimään halusta tuoda hyönteisleipää markkinoille heti, kun se olisi lain mukaan mahdollista. Täysin yllättäen maa- ja metsätalousministeriö muutti tulkintaansa EU:n lainsäädännöstä, ja hyönteisruoan tuotelanseeraus tuli mahdolliseksi. Alkoi juoksu aikaa vastaan. Tavoitteena oli olla maailman ensimmäinen ja siinä onnistuttiin. Ensimmäinen kotisirkkaa sisältävä leipä leivottiin marraskuussa 2017. Lanseeraus hoidettiin mittavalla PR- ja sometyöllä. Idea hyönteisleivästä, some-sisältö, PR-työ ja suorana webcastina lähetetty Sirkkaleivän lehdistötilaisuus synnyttivät valtaisan lumipalloefektin, joka rikkoi kaikki näkyvyysennätykset. Yhtäkkiä Suomesta, Fazerista ja Sirkkaleivästä puhuttiin ympäri maailmaa. Kaikki merkittävät lehdet noteerasivat lanseerauksen. Sirkkaleipä nousi uutisiin jokaisella mantereella Etelämannerta lukuun ottamatta. Lanseerauksen kansainvälinen mediatavoittavuus oli 13,7 miljardia, sosiaalisen median tavoittavuus Suomessa 8,6 miljoonaa, uutisartikkelien ja sosiaalisen median sisältöjen määrä yli 3 300 kappaletta ja PR-arvo Fazerin 17 markkinalla yhteensä 1,1 miljoonaa euroa.

SEKin Suomi 100 -tiimissä työskentelivät mm. seuraavat viestinnän asiantuntijat: Aija Kaijärvi, Hannele Borra, Joonas Holste, Heidi Penttinen, Janne Saarinen, Sari Siikasalmi ja Erika Vierto.

SEKin Fazer Sirkkaleipä -tiimissä työskentelivät mm. seuraavat asiantuntijat: Essi Orama, Eivor Biese, Reija Lång, Mikko Martikainen, Aleksi Erma, Ritva Isteri, Niina Yli-Karjala ja Tanja Valo.

 

Lue lisää Suomi 100 -juhlavuoden viestinnästä täällä.
Lue lisää Fazer Sirkkaleivän lanseerauksesta täällä

 

Saattaisit pitää myös näistä