Planeetta istuu palaveripöydässäsi

Planeetta istuu palaveripöydässäsi

Kaikki on muuttunut. Ennen riitti kun osasi tuoda ihmisten relevantit tarpeet ja toiveet brändin kanssa samaan pöytään, ja luoda näiden kahden välille jotain läheistä, viihdyttävää sekä tarkoituksenmukaista. Mutta kun kolmanneksi osapuoleksi on jysähtänyt koko ihmiskunnan tulevaisuus, on peli muuttunut pysyvästi. Tuskin yhtään brändistrategiapalaveria käydään ilman kysymystä: mitä hyvää me teemme planeetalle, sen ihmisille, yhteiskunnalle?

Viimeisin ilmastoraportti, jossa meille annettiin vain 12 vuotta aikaa muuttaa kurssia jyrkästi, ravisteli loputkin ihmiset hereille ja muutti arvojärjestystämme. Arvot johtavat uudenlaisiin valintoihin ja tulevaisuudessa voittajabrändit taistelevat eturintamassa muuttamassa yhteiskuntaa paremmaksi. Ne ovat kuin emokarhuja, jotka valvovat lastensa (asiakkaidensa) etuja. Meille brändien edunvalvojille tämä tarkoittaa unelmien pelipaikkaa, jossa on mahdollista todella saada aikaan pieniä ja suuria ihmeitä.

Monesti kuultu lause kaupan suunnalta on: kuluttaja päättää, piste. Saa minut mietteliääksi. Onko sademetsien, merien, delfiinien, simpanssien, ihmiskunnan, koko planeetan kohtalo kuluttajien käsissä? Kuluttajan, joka ei edes istu pöydässä, jossa päätökset tehdään. Onko reilua heittää vastuu hänen harteilleen? Pitääkö kuluttajien tietää kaikki ravinnontuotannosta, energiantuotannosta, ilmastonmuutoksesta, kuljetus- ja työlaeista ja ekologiasta? Tarvitsisimme kaiken asiantuntemuksen voidaksemme tulkita yhdenkin tuotteen sisältöä objektiivisesti. Monen tuotteen kohdalla edes ihan peruskysymyksistä ei voi olla varma.

Ei, se ei ole reilua, tietenkään. Meillä kaikilla on rooli ja vastuu. Me tarvitsemme uusia lakeja ja tiukempia sääntelyitä, eivätkä lait muutu ihmisten ostosvalinnoilla. Mutta ennen kaikkea me tarvitsemme vastuullisia yrityksiä, kauppaketjuja ja palveluntarjoajia, jotka uskaltavat muuttua tuottajista uutta käyttäytymistä luoviksi tahoiksi. Me tarvitsemme yrityksiä ja brändejä, jotka investoivat unelmointiin. Mitään ei ole syntynyt tähän maailmaan tyhjästä, ilman että joku on siitä ensin haaveillut. Jokainen meistä tuntee itsensä yksin avuttomaksi muovimerien, hakattujen sademetsien ja ruokajätevuorien edessä. Mutta moni meistä odottaa arvostamaltaan brändiltä tekoja. Siihen tarvitsemme luovia strategioita, luovia ideoita, luovia kysymyksiä sekä rohkeita esiintuloja. Me tarvitsemme bränditekoja, jotka muuttavat ajatteluamme ja käyttäytymistämme.

Planeetta palaveripöydässä saa aikaan jotain syvää. Sen sijaan että kaikesta tulee vakavaa, tapahtuukin jotain päinvastaista. Ilo siitä että voi, ja saa tehdä jotain merkityksellistä loistaa kaikkien silmistä. Parhaat kampanjat muuttavat kohdeyleisönsä maailmaa. Ne eivät mainosta, vaan murtavat markkinointiviestinnän rajat. Kampanjat, jotka yhdistävät brändin, yhteiskunnan, ja ihmiskunnan edut luovalla huikealla tavalla jättävät tunteen: Wau, noinkin voi tehdä markkinointia.

Saattaisit pitää myös näistä