Onnistu epäonnistumisessa

Adele

Onnistu epäonnistumisessa

Suomalaisilla on usein paradoksaalinen suhtautuminen niin epäonnistumiseen kuin onnistumiseenkin. Samalla kun pelkäämme virheitä ja häpeää, puhumme kuitenkin mieluummin mokailuistammekin kuin menestyksestä. Suhtaudumme usein myös toistemme kriiseihin myötätuntoisemmin ja innokkaammin kuin jopa kiusallisilta tuntuviin onnellisuuden hehkutuksiin. Tämän näkee esimerkiksi suomalaisen sosiaalisessa mediassa. Pitkät surumieliset avautumiset kirvoittavat sydänhymiöiden ja empaattisten kommenttien vyöryn laajalta kuulijakunnalta kaveripiiristä. Henkilökohtaisista onnistumisista postailu saa sen sijaan kannustusta pienemmältä piiriltä, joskin tuntuu että se on ollut viime vuosina kasvussa. Ja hyvä niin.

Kaliforniassa asuessani törmäsin buddhalaisnunna Pema Chödronin kirjoituksiin ja luentoihin, joista eräs,”Fail, Fail Again, Fail Better: Wise Advice for Leaning into the Unknown” sai minut ymmärtämään epäonnistumisen hyödyt. ”Paremmin epäonnistumisella” tarkoitetaan että pystyt yhtä aikaa käsittelemään raakoja tunteitasi ja kipupisteitäsi, ja näät sen yhteytenä muihin ihmisiin ja ihmisyyteen. Epäonnistuminen on parhaimmillaan kasvun ja kehittymisen mahdollisuus, siitä tulee lähde uudistumiselle, eteenpäin menemiselle ja aitoudelle.

 

Epäonnistunut epäonnistuminen on esimerkiksi somekohujen ydin. Olen pistänyt merkille, että jos mokailu-momentumiaan yrittää käyttää oman asemansa parantamiseen sekä jonkun toisen ihmisen syyttelyyn tilanteestaan, syntyy uhriutumisen ja pöyristymisen noidankehä, joka ei ihan heti pääty. Mielipahassa ei ole tärkeää kuka on syyllinen mihinkin. Tärkeintä on se, kuka siitä kantaa aidosti vastuun, kuka oppii ja mitä, ja että mielellään kaikki osapuolet oppisivat ymmärtämään toisiaan. Vasta kun virheestä on päästy muutokseen, voidaan todella antaa anteeksi ja mennä yhdessä eteenpäin.

Joskus epäonnistumisesta päädytään serendipiteettiin, joka on yllättävä onnistuminen sellaisessa asiassa, jossa alun perin suunniteltu asia menee mönkään, mutta siitä löytynyt uusi oivallus yllättää. Luovuudessa on kyse juuri tästä. Kaiken faktatiedon, statistiikan, järjen ja tunteiden päällä me liikumme intuition varassa ja meidän tehtävämme on löytää jotain uutta, mikä ratkaisee ongelman, mutta parhaimmillaan tuo ratkaisun tarpeeseen, jota emme edes tiedostaneet.

Epäonnistuminen ei saa olla tavoitteemme, mutta sitä ei myöskään kannata pelätä liikaa. Kun mailaa puristaa liian tiukasti, virheitä kammoten, tuloksesta tulee liian keskinkertaista ja hädin tuskin siedettävää. Hengetöntä.  Elämä on jatkuva tanssi täydellisyyden tavoittelun, keskinkertaisuuden hyväksynnän ja surkeiden epäonnistumisten välillä, emmekä itse aina ole parhaita asiantuntijoita siinä, mikä on mitäkin.

 

Markkinointiviestinnässä epäonnistumisen pelko on todella tuhoisaa. Turvallinen ratkaisu ei kiinnosta ketään, ja riskejä välttelemällä päädytään tekemään sitä samaa kuin mitä aina ennenkin, ja lopputuloksena kalliit budjetit käytetään merkityksettömään mainostapettiin. Joskus taitaa käydä niin että erottuvaa ideaa ei uskalleta ostaa juurikin siksi, että rouvanjestas, joku voisi vaikka huomata sellaisen teon. Kuitenkin, samaan aikaan mekin juhlimme erottuvaa ja uskaltavaa mainontaa, ja muita tekoja sellaisia kohdatessamme.

Epäonnistumisen pelko voi estää meitä tunnistamasta omintakeisia, uniikkeja jopa hulluiltakin tuntuvia ideoita. Ne voivat olla pelottavia. Tuntua virheiltä. Ne voivat olla virheitä. Mutta sama pelko, mikä estää yksilöitä kehittymästä, estää yrityksiä kasvamasta. Kaikki merkittävät ihmiset ja yritykset ovat tehneet virheitä. He eivät vain ole lopettaneet niihin.

Ole tänään rohkea. Anna itsellesi lupa epäonnistua. Mieti kuinka suhtaudut muiden ihmisten, ystävien, perheenjäsentesi ja työkavereidesi epäonnistumiseen. Osaatko suhtautua mokailuun oikein? Vaaditko virheettömyyttä ja täydellisyyttä, vai pystytkö luomaan ympärillesi psykologista turvallisuutta? Parhaatkin työntekijät tarvitsevat rakentavan ja turvallisen ympäristön menestyäkseen, sen takia työyhteisöllä ja yhteistyökumppaneilla on valtava vaikutus luovuudessa onnistumiseen. Mitä jos keskittyisit luomaan ympärillesi ymmärryksen ilmapiirin, jossa epäonnistumisista voi seurata jotain hyvää, jos ei jopa parempaa?

Adele

Adele

Adele on SEK:in Senior suunnittelija, serendipisyyden sinnikäs tavoittelija ja oman elämänsä yksisarvinen, joka on viime aikoina huomannut olevansa onnekkaampi kuin koskaan.

Saattaisit pitää myös näistä