Myrsky somen vesilasissa

Myrsky somen vesilasissa

Sosiaalisen median kanavat täyttyvät söpöistä eläinkuvista ja arjen instakelpoisista hetkistä, mutta niitä hallitsee myös toinen sisältötrendi: riitaa haastavat, kärkkäät nettikeskustelut.

On oikeastaan ihan sama mistä mielipiteensä sosiaalisessa mediassa antaa – joku on aina toista mieltä. Tätä ajatustenvaihtoa oli tapana ennen vanhaan kutsua keskusteluksi. Toki ruuhkabussissa pikaistuksissa kirjoitetussa vasta-argumentissa vaan nyt joskus sattuu olemaan tarkoitettua ärhäkämpi sävy.

Entä sitten, kun somehyökkäyksen kohteeksi joutuu yksityisen henkilön sijaan yritys tai brändi?

On lohduttavaa, että somemyrskyjä sattuu isoimmissakin laseissa. Globaaleja esimerkkejä vaikkapa viime vuodelta on kymmeniä. Vai miten meni noin niinku omasta mielestä, Pepsi tai Dove?

On tietysti hienoa, että kohut kitkevät pois ylilyöntejä ja vastenmielisyyksiä, kuten seksismiä, ahdistelua ­ja jopa rasismia. Ikävää kuitenkin on, että ne saavat myös brändit ja yritykset niin pahasti varpailleen, että pian ei uskalleta tehdä enää juuri mitään sellaista, joka saattaa herättää keskustelua tai mielipiteitä. Siinä vaiheessa, kun brändi yrittää kovasti olla ärsyttämättä ketään, se ei myöskään kiinnosta ketään. Mikä voi olla huonompaa markkinointiviestintää kuin sellainen, jonka kaikki ignooraavat?

Miten yritysten tulisi valmistautua mahdollisiin somekohuihin? Tietysti kampanjaa tehdessä kannattaa tiedostaa sen mahdolliset sudenkuopat. On myös hyvä miettiä valmiiksi vastauksia mahdollisiin kysymyksiin.

On muistettava, että myrskyissä on eroja. Kuten elämässä muutenkin, myös markkinointiviestinnässä tulee puntaroida riskit ja hyödyt: jos jokin äänekäs pieni joukko tulee joka tapauksessa reagoimaan tietyllä tavalla, onko siitä haittaa isommassa mittakaavassa? Pieni joukko nimittäin on usein somessa se kovaäänisin. Kannattaa tiedostaa, että iso osa kansasta ei allekirjoita keskustelupalstojen vakiotrollien ja mielensäpahoittajien mielipiteitä.

Somekohun silmässä kannattaa siis haukata happea ja tutkia tuleeko palaute tai kommentti kahdelta, 20 vai 2 000 ihmiseltä. Jos yritys reagoi jokaiseen negatiiviseen kommenttiin vuolailla anteeksipyynnöillä ja materiaalinsa poistolla, voi se antaa itsestään omituisen kuvan. Voi herätä kysymyksiä siitä, eikö yritys tai brändi seisokkaan sen takana mitä tekee tai sanoo. Somekohuissa kannattaa myös muistaa, että ne menevät ohi yhtä nopeasti kuin tulevat. Huomenna on taas uusi päivä, somessakin.

Ja kuten Bill Bernbach aikaa ennen somea osuvasti totesi: “If you stand for something, you will always find some people for you and some against you. If you stand for nothing, you will find nobody against you, and nobody for you.”

 

Kirjoittaja on SEKin Creative ja oman elämänsä mielensäpahoittaja, joka sai edellisessä työpaikassaan lempinimen ”Kohu-Annu”.

Saattaisit pitää myös näistä