Mistä alkaa uuden aikakauden yritysvastuullisuus?

Mistä alkaa uuden aikakauden yritysvastuullisuus?

Kollegani Eivor kehottaa blogautuksessaan brändejä muuntautumaan vastuullisuusaktivisteiksi. Kaikillehan on selvää, että paljon pitäisi tehdä ja nopeasti, eikö niin?

Otetaan fokukseen koko vastuullisuuskontekstiin sisältyvistä aiheista kuumin eli ilmastonmuutos. Viimeisen vuoden aikana Googlen uutishaussa ilmastonmuutos-hakusanalla tuli 23 100 tulosta, kun vuotta aiemmin ilmiöstä tuotettiin 14 100 uutissisältöä. Vaikuttaa siltä, että ilmastonmuutos on vakava juttu, eikä ihmiskunta – yritykset mukaan lukien – tee tarpeeksi sen estämiseksi

Neljännes yrityksistä viittaa kintaalla

Yrityksillä oli mahdollisuus herätä tekemään ilmastonmuutokselle jotain jo 30 vuotta sitten. KPMG:n selvityksen mukaan edelleen globaalilla tasolla 72 prosenttia sadasta maakohtaisesti suurimmasta yrityksestä ei edes tunnusta ilmastonmuutosta uhaksi liiketoiminnalleen. Hiljattain pankit, mm. sijoituspankkien yhtymä sekä HSBC, antoivat jo varoituksensa. Tämä saattaa vihdoin tarkoittaa sitä, että piittaamattomien yritysten osakkeiden arvostus kääntyy rajumpaan laskuun. Nyt on siis aika tehdä jotain ilmastonmuutosasioiden suhteen.

Mutta tekevätkö yritykset yhtään mitään, kun tarkastellaan vastuullisuutta kokonaisuutena? Saman KPMG:n selvityksen mukaan 72 prosenttia sadasta maakohtaisesti suurimmasta yrityksestä raportoi vastuullisuustoimenpiteistään. Petrattavaa on, mutta Suomessa onneksi jo 82 prosenttia raportoi jollain tavalla. Jostain syystä 18 yritystä jättää ilmoittamatta minkäänlaisista toimenpiteistä.

Vastuullisuus kannattaa – taloudellisesti

Ensimmäiseksi ajatellaan usein, että vastuullisuus on huono investointi. Sitä se ei ole. Yritykset tuntuvat olevan laiskoja muuttumaan konkreettisesti, vaikka 73% milleniaaleista ostaa ennemmin vastuullisilta brändeiltä ja vastuullisuustoimenpiteiden osoitetaan BCG:n raportissa selkeästi vaikuttavan yrityksen tulokseen.

Pitkässä juoksussa vastuullisuus toimii samoin kuin verkkokauppailmiö: ne, jotka eivät reagoi, näkevät sen tuloksessaan myöhemmin. Kuten BCG:n raportissa todetaan, suurimmat vaikutukset ovat innovaatioita, joilla on luonnollinen vaikutus ympäristöönsä tai hyödyntävät ydintuotetta.

Parhaat voitot käärivät ne, ketkä tekevät asioita luovasti ja ensimmäisenä toimialallaan. Tämän päivän yritysvastuullisuuden ytimessä ovat ideointi- ja toteuttamiskyky sekä organisaation ytimeen ulottuva brändääminen ja sen mukaan toimiminen. Ikinä ei kannata masentua ja luovuttaa. Vastuullisuusaiheista uutisoidaan toivottomaan sävyyn, eteen tulee kriitikkoja ja ankeuttajia organisaation sisältä ja sen ulkopuolelta. Yksi hyvä idea ja toteutus kerrallaan on hyvä alku. Vastuullisuusteot on tehtävä konkreettisiksi ja näkyviksi.

Blogin seuraavaksi ilmestyvässä jatko-osassa kerron, miten jokainen meistä voi auttaa tekemään työnantajastaan vastuullisemman yrityksen. Stay tuned!

Saattaisit pitää myös näistä