Mikä sytytti vuonna 2017? Listasimme vuoden kovimmat työt meiltä ja maailmalta

Mikä sytytti vuonna 2017? Listasimme vuoden kovimmat työt meiltä ja maailmalta

Hiphei ja hyvää joulunaikaa! Ennen riisipuuromayhemia on hyvä uhrata vielä muutamat ajatushattarat kuluneen vuoden siisteimmille markkinointi- ja viestintäteoille. Tässä niistä monta.

Essi Orama (vas.), Mira Vierto, Peter Hortling, Ville Verkkapuro ja Sami Kelahaara

 

Noniin jengi, aika listata vuoden 2017 siisteimpiä duuneja! Koska voimme, niin aloitetaan tietenkin oman talon projekteista. Go!

Mira Vierto, Head of Client Group: Omista projekteista tänä vuonna eniten aikaa ja rakkautta sai Visit Finlandille tekemämme kampanja Symphony of Extremes, jossa Eicca Toppinen sävelsi suomalaisten monipuolisesta perimästä otetuista DNA-näytteistä metallisinfonian. Teimme projektia omistautuen pääosin omalla pienellä tiimillämme. Projekti osoitti myös tiiviin yhteistyön ja vastuun jakamisen voiman. Symphony of Extremes oli meille kuin oma lapsi, jota yhdessä tiimillä hoivasimme ja kasvatimme aikuiseksi.

Sami Kelahaara, luova johtaja: Sirkkaleipä on rohkea teko sekä asiakkaaltamme Fazerilta että SEKin tekijöiltä – siinä ollaan kiinni kulttuurissa ja samalla muutetaan sitä. Pakko mainita erikseen luova suunnittelijamme, herra Aleksi Erma, joka on tehnyt sekä tässä että muissa projekteissa niin hienoa työtä, että välillä käy kateeksi!

Essi Orama, viestintäkonsultti: On ollut mahtavaa seurata Suomi100 -tiimin kokonaisvaltaista aherrusta lähes parin vuoden ajan. Hassuttelevat somevideot ja yhteishenkeen kannustavat tempaukset ovat rakentaneet aivan uudenlaista, myönteistä Suomi-kuvaa. Itse sain kunnian olla mukana Samin mainitsemassa Fazer Sirkkaleivän lanseerauksessa. Kansainvälistä ilmiöviestintää parhaimmillaan!

Ville Verkkapuro, Creative: Nyt siis saa paukutella henkseleitä? Tämän vuoden paras SEK:in tekemä työ on Fazerille tehdyt Pikkuleivos-mainokset. Olin itse tiimissä, joten valinnassa on vahvasti oma lehmä ojassa. Nostan kuitenkin esiin tämän, sillä mainoksen tekoon ajoi vahva intohimo kaikkea pientä ja söpöä kohtaan. Halusin tehdä miniatyyrimainoksen jo ennen kuin brief tuli meidän pöydällemme. Unelmani toteutui, vaikka olikin pieni. Siksi tämä on paras!

Peter Hortling, Team Leader, Video: Yksi lempituotoksistamme tänä vuonna on Valio Koskenlaskija Isältä opittua -videosarja. Visuaalinen videosarja koostuu kahden ystävän kalareissusta Kuusamoon. Narratiivisena äänenä kuullaan heidän isoisiensä kirjoittamat kirjeet. Tarinassa nähdään matkantekoa, kalastamista ja erätulen äärellä kokkailua. Minulle tarinasta huokuvat läpi tutut metsän ja veden äänet, nuotion poksahtelu ja savun tuoksu. Tämä edustaa juuri sitä, mitä brändätyn sisällön kuuluukin olla: se asettaa haaveilemaan, tuntemaan ja elämään mukana.

 

On se myönnettävä: huikeita töitä! Mutta jottei mene ihan oman selän taputteluksi, kertokaahan vielä huikeimmat caset muualta maailmalta.

 

Mira Vierto: Saako sanoa kaksi? Ulkomaisista kampanjoista Hornsleth homeless tracker on enemmänkin taideprojekti kuin perinteistä markkinointiviestintää. Keskustelua herättänyt projekti nostaa hienosti pohdittavaksi kysymyksiä markkinontiviestinnän, brändäämisen, länsimaisen avustustoiminnan ja nykykulttuurin äärettömän julkisuushakuisen ekshibitionismin ympäriltä. Miten yhteiskunta osoittaa empatiaa ja mikä on eettinen tapa osoittaa sitä?

Perinteisemmästä mainonnasta mieleen tulee Stadiumin Fill The Stadium -filmi. Se on voimakastunnelmainen, hienosti kuvattu ja sen viesti välittyy varmasti. Henkilökohtaisesti pidän tätä yhtenä vaikuttavimmista mainosfilmeistä, joita olen viime vuosien aikana nähnyt. Aihepiiri on myös aina lähellä sydäntäni. Propsit Stadiumille, joka on ollut valmis ottamaan avoimesti kantaa!

Sami Kelahaara: Tämä Niken työ on edellisen vuodenvaihteen tienoilta. Hienoa tässä on se, että näin yksinkertaisella idealla ja tekotavalla saadaan ihminen oivaltamaan jotain itsestään ja maailmasta, ja samalla rikotaan kaikkia taiteen sääntöjä.

Essi Orama: Niitä on monta! Mieleeni on jäänyt erityisesti VR:n KISS-tempaus, joka oli paitsi hyvä idea myös hyvin ajankohtainen teko. Toimiva toteutus Tebarilta. Villelle terkut!

Kuva: YLE, Lehtikuva / Vesa Moilanen

 

Ville Verkkapuro: Pidän henkseleistä, joten jatkan paukuttamista. Tämän vuoden paras maailmalla tehty työ on KFC:n miniatyyrimainos. Se on paras siksi, että on pieni ja söpö, lähes identtinen meidän mainoksemme kanssa. Alkuperäisessä versiossamme oli myös osio, jossa perustaisimme maailman pienimmän konditorian, aivan samaan tyyliin kuin KFC:n mainoksessa.

Tarinassani on opetuksia: pienetkin ideat voi näkyä Adweekissä, kun on itsevarmuutta. Jos olet ylpeä jostain, anna sen näkyä! Mainonta saa olla hauskaa ja harmitonta. Jos haluat tehdä jotain, pidä huoli sen tapahtuvan. Älä kadehdi – rakasta mieluummin.

Peter Hortling: Taktisten mainosten ei aina tarvitse olla suoraa tuotetykitystä – ne voivat olla myös lähes pelkkää viihdettä. Autovalmistaja Kian SuperBowlissa nähty ja koomikko Melissa McCarthyn kanssa yhdessä tehty Eco-Hero-mainos on juuri tällainen. Videossa nojataan vahvasti McCarthyyn henkilöityvään komiikkaan, mutta tuodaan myös esiin tärkeitä ilmastonmuutokseen sekä luonnon- ja eläinsuojeluun liittyviä teemoja ja lopuksi vielä taktinen nosto Kia Niro -mallin ekologisuuteen. Yksinkertaista ja mahtavaa viihdettä!

 

Näihin tunnelmiin on helppo päättää upea markkinointiviestinnän vuosi. Rohkeaa uutta vuotta 2018!

Saattaisit pitää myös näistä