Markkinoija! Kenen loikkia loikit? Minne ja miksi?

Markkinoija! Kenen loikkia loikit? Minne ja miksi?

Mainontapäivä 2017:n avainteema oli tunneperäisen vaikuttamisen ja arvopohjaisuuden kytkeminen markkinointiin. Tunne ja arvot ylittävät huomiokynnyksemme ja saavan meidät jopa liikuttumaan brändien voimakkaasta kannanotosta. Tunteiden ja arvojen voimin vaikutamme kaikilla Maslow’n tarvehierarkian eri tasoilla.

Nykyisen tunne- ja arvovetoisuuden voi nähdä aikamoisen kiinnostavana tuulahduksena propagandan ja Mad Men -aikojen ytimistä. Propagandistin ja markkinoijan merkittävin ero on ehkä siinä, mihin saakka viestijä on valmis venyttämään tekniikka- ja tarinavalikoimaansa. Kärjistetymmin: propaganda jatkaa iloisesti siitä mihin markkinointi on juuri lopettanut. Äärimmäisessä tilanteessa totuus on juuri se, mikä kärsii ensimmäisenä.

 

Vastamainonnallako barrikadeille?

Vastamainonnan keinoja on esitetty vuosikymmeniä osana brändien voiman vastustamista. Näimme nyt lokakuussa Suomen mittapuussa jotain ainutlaatuista: saksalainen energiayhtiö antimainosti itse itseään suomalaista energiayhtiö Fortumia vastaan.

Uniper kertoi vastamainoksissaan, että he liputtavat kaasun ja hiilivoiman puolesta, kun taas suomalainen Fortum liputtaa puhdasta energiantuotantoa ja ympäristötietoisuutta. Mitä tästä voi päätellä? Tarjoiltiinko meille propagandaa, nerokasta vaikuttamista vai keisarin uusien vaatteiden paljastamista?

Ainakin sen voi päätellä, että pitkään rakennettu suomalaisen valtionyhtiön brändi- ja kasvutarina on nyt haastettu vastatarinalla.

 

Mikä neuvoksi? 

Jos yritys tai instituutio aikoo rehellisesti ja luotettavasti osallistua markkinoilla käytäviin keskusteluihin, on kyettävä kiteyttämään entistäkin paremmin ne arvot, joiden puolesta brändi ja oma organisaatio ovat partiolaisen tavoin aina valmiita toimimaan. Samalla on löydettävä myös ne teemat, joissa ei olla mukana ja joista pysytään vastakin loitolla. 

Teemme SEKissä päivittäin pitkäjänteistä työtä suomalaisten brändien puolesta. Vuoden 2017 Suomen TOP-10 brändeistä viisi oli asiakkaitamme. Uskomme pitkään yhteistyöhön ja kestävän ihmisvaikuttamisen voimaan digivedenpaisumuksenkin keskellä. Olemme merkityksen kasvattamisen puolella spämmiä vastaan. 

Saattaisit pitää myös näistä