Ilmiö nimeltä Sirkkaleipä

Ilmiö nimeltä Sirkkaleipä

Fazer Sirkkaleipä ylsi kultaan maailman suurimmassa viestinnän kilpailussa

Fazer Sirkkaleipä -ilmiöviestintä voitti kultaa SABRE Awardsin ruoka ja juoma -kategoriassa. Kansainväliseen viestintäkilpailuun osallistui tänä vuonna yli 2 500 työtä ympäri maailmaa. Sirkkaleipä nousi lanseerausvaiheessa valtavaksi ilmiöksi kaikilla maailman mantereilla Etelämannerta lukuun ottamatta. SABRE Awards on viestintäalan suurin ja arvostetuin kilpailu, joka järjestetään kaikilla mantereilla. Fazer Sirkkaleipä -lanseerausta juhlittiin ruoka ja juoma -kategorian voittajana keskiviikkoiltana Amsterdamissa järjestetyssä finaalissa.

 

 

Hyönteisleivästä luotiin maailmanlaajuinen ilmiö

– Kyseessä ei ollut tuotelanseeraus vaan strategian jalkauttaminen ilmiöviestinnällä. Meillä oli rohkea asiakas, ja saimme olla mukana projektin alusta lähtien. Hyönteisruoan valmistaminen ei ollut ideoinnin aikaan Suomessa vielä laillista. Fazer Leipomot päätti kuitenkin ottaa omistajuuden aiheesta, ja lähti viestimään halusta tuoda hyönteisleipää markkinoille heti, kun se olisi lain mukaan mahdollista. Tavoitteena oli olla maailman ensimmäinen ja siinä onnistuttiin upeasti, SEKin viestintäkonsultti Essi Orama iloitsee.

Ensimmäinen kotisirkkaa sisältävä leipä leivottiin marraskuussa 2017. Lanseeraus hoidettiin mittavalla PR- ja sometyöllä. Idea hyönteisleivästä, some-sisällöt, PR-työ ja suorana webcastina lähetetty Sirkkaleivän lehdistötilaisuus synnyttivät valtaisan lumipalloefektin, joka rikkoi kaikki näkyvyysennätykset. Yhtäkkiä Suomesta, Fazerista ja Sirkkaleivästä puhuttiin ympäri maailmaa. Kaikki merkittävät lehdet noteerasivat lanseerauksen. Sirkkaleipä nousi uutisiin jokaisella mantereella Etelämannerta lukuun ottamatta. Lanseerauksen kansainvälinen mediatavoittavuus oli 13,7 miljardia, sosiaalisen median tavoittavuus Suomessa 8,6 miljoonaa, uutisartikkelien ja sosiaalisen median sisältöjen määrä yli 3 300 kappaletta ja PR-arvo Fazerin 17 markkinalla yhteensä 1,1 miljoonaa euroa.

Maailmanluokan viestintää

– Halusimme johtaa ruokavallankumousta ja tehdä maailmanluokan viestintää. Tulokset ylittivät kaikki odotukset. Tämä oli varmasti monelle uran huippuhetkiä ja nautimme kokemuksesta täydellä sydämellä. Teimme poikkeuksellisen sujuvaa yhteistyötä kaikilla osa-alueilla. Raja-aidat markkinoinnin, viestinnän ja tuotekehityksen välillä poistettiin. Vanhanaikaista ”asiakas ja toimisto” -ajattelua ei ollut. Oli vain yhteinen tavoite, jonka eteen jokainen tiimin jäsen teki kovasti töitä. Onnistuminen vaati koko tiimiltä kovaa venymistä, intohimoista tekemisen meininkiä, osaamista sekä tasapainoilua ja taistelua aikaa vastaan, Fazer-konsernin viestintäpäällikkö Taina Lampela-Helin hehkuttaa.

 

Saattaisit pitää myös näistä