Hyvä, paha pakkaus

Hyvä, paha pakkaus

Toimittaja Ismo Virta kirjoitti pari viikkoa sitten Markkinointi & Mainonta -mediassa epäonnistuneesta ruokailuhetkestään, jossa kehnosti suunniteltu pakkaus pilasi paitsi housut, myös hyvin alkaneen aamun. Dramatisoitu teksti nosti esiin tärkeän aiheen, elintarvikepakkausten merkityksen kuluttajan arjessa.

Visuaalisuus on vain puoli pakkausta

Elintarvikepakkauksella on monta tehtävää. Yksi niistä on kiinnittää kuluttajan huomio tuotteeseen kaupassa ja saada se erottumaan edukseen kilpailijoiden tuotteista. Pakkaussuunnittelija luo pakkaukselle visuaalisen ja informatiivisen ulkoasun, joka parhaimmillaan viestii tuotteen ominaisuuksien lisäksi myös brändin arvomaailmasta.

Tärkein tehtävistä on kuitenkin säilyttää tuote sisällään luotettavasti. Ominaisuuksistaan riippuen pakkauksen tulee suojata tuotetta erinäisiltä asioilta, esimerkiksi valolta, hapettumiselta tai kosteudelta. Tämä onnistuu, kun tuotteelle valitaan oikeanlainen pakkaustyyppi ja materiaali. Pakkaustyypin valintaan vaikuttaa olennaisesti myös se, miten tuote tehtaalla pakkauksen sisälle laitetaan. Usein uuden pakkaustyypin käyttöönotto vaatii muutoksia pakkauskoneen toimintoihin tai jopa investoinnin kokonaan uuteen tuotantolinjaan.

Kehitystyötä ja kompromisseja

Pakkauslinjojen ja -materiaalien toimittajat tekevät jatkuvaa kehitystyötä pakkausmuotoilijoiden ja brändinomistajien kanssa luodakseen kuluttajien tarpeita ja toiveita vastaavia pakkaustyyppejä. Korkillinen maitotölkki, uudelleensuljettava leikkelerasia ja sulkijateipillä varustettu kahvipakkaus ovat syntyneet kehitystyöstä, jolla on onnistuttu käytettävyyden lisäksi pidentämään tuotteen käyttöikää ja vähentämään hävikkiä.

Teknisten vaatimusten lisäksi pakkaustyypin valintaa ohjaa myös logistiikka. Yhtenä esimerkkinä  elintarvikkeet, joiden varastointiin ja kuljetukseen ei tarvita katkeamatonta kylmäketjua, mutta jotka säilytetään avattuina jääkaapissa. Tämän mahdollistaa tuotteen oikeanlainen käsittely ja – juuri niin – oikein valittu pakkaustyyppi.

Jotta tuotteen hinnasta saadaan kilpailuetu, pakkaus- ja logistiikkakustannuksia optimoidaan. Tällöin tuotteelle sopivimmaksi pakkaustyypiksi saattaa päätyä tarjolla olevista formaateista se, joka on paitsi brändin näkökulmasta riittävän hyvä, mutta joka myös täyttää kaikki tuotteen pakkaamiselle ja säilytykselle asetetut vaatimukset.

Paremman arjen puolesta

Vaikka kuluttajina toivomme ja odotamme pakkauksilta monia käytettävyyttä parantavia ominaisuuksia, emme ole useinkaan valmiita maksamaan elintarvikkeistamme korkeampaa hintaa. Brändinomistajat pyrkivät tuomaan kuluttajille tarjolle laadukkaita ja kohtuuhintaisia tuotteita – onhan heidän ensisijainen tavoitteensa saada tuotteet päätymään kuluttajien ostoskoreihin.

Virta totesi tekstissään, että hyvillä pakkauksilla voi pelastaa ainakin puoli maailmaa. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että elintarvikepakkauksiin kohdistuu paljon sellaisia vaatimuksia, jotka voivat tuntua kuluttajan kannalta merkityksettömiltä, mutta jotka varmistavat, että aamiaispöydässä voidaan nauttia turvallisia ja tuoreita elintarvikkeita, kohtuullisella hinnalla.

 

Mira Eerikäinen on kuluttajapakkausten ja brändien parissa työskentelevä graafisen alan moniottelija, joka purkaa asioita osiin koska haluaa ymmärtää miten ne toimivat.

 

SEK:issä työskentelee pakkaussuunnittelun -ja -muotoilun asiantuntijoita, jotka luovat asiakkaidensa kanssa yhdessä pakkauksia ja pakkausdesigneja luovalla intohimolla – ja järjellä.

Saattaisit pitää myös näistä