Facebook ja Instagram – tärpit mainontaan sosiaalisen median kanavissa

Facebook ja Instagram – tärpit mainontaan sosiaalisen median kanavissa
Facebookin edustajat Jukka-Pekka Syrjäaho ja Jaana Karjalainen

Digitaalisen maailman jatkuvan myllerryksen keskellä sosiaalisen median kanavat kasvattavat suosiotaan brändien mainosalustoina. Luovan sisällön tuottaminen ei ole ikinä aikaisemmin ollut samanaikaisesti näin helppoa, halpaa, tehokasta ja huomiota herättävää kuin se on nyt – kiitos sosiaalisen median kanavien. Uudet alustat tarjoavat brändeille ennennäkemättömän määrän mahdollisuuksia olla vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa ja tuoda mainostajalle maksimaalisen hyödyn tuotetusta sisällöstä.

Alustojen ja algoritmien uudistuessa jatkuvasti on niiden toimintaan perehtyminen ja markkinoijan oman osaamisen jatkuva kehittäminen välttämätöntä. Siksipä päätimme kutsua Facebookin kylään meille tänne Salmisaareen, jotta saisimme selvitettyä sisäpiiritärpit joiden avulla mainostaja voi parhaiten hyödyntää kyseisiä alustoja.

(Facebookin edustajat Jukka-Pekka Syrjäaho ja Jaana Karjalainen)

Jaana ja Jukka-Pekka, Facebook ja Instagram päivittyvät niin kovaa tahtia, ettei perässä meinaa pysyä. Mihin markkinoijan tulisi kiinnittää huomiota Facebook-yhteistyössä ja mainonnassa?

Erittäin hyvä kysymys. Markkinoijan tulisi hypätä kuluttajan saappaisiin ja ajatella ”mitä minä tekisin, jos olisin kuluttaja”. Facebookia sekä Instagramia käytetään yleensä mobiilista, joten markkinoijan tulisi aina ajatella mainontaansa mobiili edellä ja keskittyä erityisesti mielenkiintoisten sekä koukuttavien sisältöjen luontiin. Datan jatkuva seuraaminen ja oikeiden liiketoimintaa tukevien tavoitteiden seuranta on myös välttämätöntä, jotta markkinoitu sisältö on ja säilyy relevanttina ja toimivana.

TOP 3:

  • Ajattele mobiili edellä.
  • Keskity erityisesti videoon ja Instagram Storiesiin.
  • Mittaa oikeita liiketoiminnan tavoitteita (ei esimerkiksi klikkejä tai tykkäyksiä).

Väitetään, että Facebook ikääntyy tällä hetkellä nopeammin kuin muut sosiaalisen median kanavat. Miksi Facebook on yhä relevantti mainostajalle?

Tavoitamme enemmän ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin. Datamme kertoo, että tavoitamme kuluttajia 13-60v+ ikäryhmistä. Suuren ikäjakauman ja monipuolisen käyttäjäkunnan ansiosta mainostajalle tärkein kohderyhmä löytyy varmasti alustoiltamme. Kyseisessä prosessissa Facebookin Ads Manager auttaa sinua selvittämään tavoittavuutesi kohderyhmässäsi.

Halutun kohdesegmentin saavuttaminen on äärimmäisen tärkeää tavoitteiden saavuttamisen kannalta. Mitkä ovat kolme tärkeintä tekijää, joiden avulla oikea kohderyhmä saadaan kiinni Facebookissa ja Instagramissa?

  • Ajattele aina liiketoiminnallista tavoitettasi; brändimittareiden liikuttamista, ostokiinnostuksen luomista, myyntiä jne.
  • Keskity luovaan suunnitteluun ja mieti miten voit puhutella eri kohderyhmiäsi
  • Vaikka alustoillamme pystyy kohdentamaan todella tarkasti ei se aina tarkoita, että niin kannattaa tehdä. Mieti kuinka paljon kohderyhmää sinun tulisi tavoittaa saavuttaaksesi halutut tulokset.

Millaisina mainosalustoina näette Facebookin ja Instagramin tulevaisuudessa? Mitä uutta ne tulevat tarjoamaan?

Tuotteidemme ja palveluidemme jatkuva kehittäminen tulee aina olemaan toimintamme ytimessä. Alustamme tulee tulevaisuudessakin vastaamaan sitä, mitä kuluttajat tekevät, mistä he pitävät ja mitä he haluavat. Haluamme mahdollistaa ihmistenvälisen yhteydenpidon, heille tärkeiden asioiden ja intohimojen jakamisen sekä merkityksellisen sosiaalisen kanssakäymisen.

Kiitos Facebookin poppoolle vierailusta ja vastauksista meidän kysymyksiimme. Nyt neuvoista vaari ja ei muuta kuin luomaan mieleenpainuvia mainoksia sekä Facebookiin että Instagramiin!

Saattaisit pitää myös näistä