Et taida edes tietää mitä aitous tarkoittaa

Et taida edes tietää mitä aitous tarkoittaa

Tubecon Industry Day keräsi yhteen markkinoinnin tulevaisuuteen avoimesti suhtautuvia ammattilaisia. Jos Industry Daysta jäi mieleen yksi sana sen kaikissa sävyissä, se on aitous. Enkä nyt puhu mistään tavanomaisesta aitoudesta. Nyt käsillä on radikaali, markkinoinnin perusajatuksia ravisteleva AITOUS.

Markkinat ovat nykyään enemminkin monimuotoisia keskusteluita kuin pelkistettyjä vaihdannan areenoita. Niillä tarjotaan tuotteita ja palveluita, joiden keskustelunavaus tunnetaan nimellä brändi. Brändi ehdottaa näkökulman, jolla se haluaa osallistua keskusteluun, mutta lopullinen tulkinta syntyy vasta vastaanottajien mielissä. Keskusteluksi muuttunut markkina on paljon rikkaampi ympäristö kuin se, jossa brändi on saanut alkunsa. Markkina on täynnä erilaisia keskusteluun vaikuttavia ja tulkintoja ohjaavia tekijöitä, joihin brändi törmää välittömästi.

Avaa brändi tulkinnoille
Tubeconissa fokuksessa ollut vaikuttajaympäristö on loistava esimerkki keskusteluareenasta. Aiemmin – ja toki yhä tänä päivänäkin – oli mahdollista ostaa mainostilaa ja muotoilla se juuri brändin näköiseksi. Uudessa ympäristössä aiempaa isompi osa kontrollista siirtyy vaikuttajille. Brändistä syntyy heti tulkintoja, remixejä, spooffeja, kokemusvideoita, arvioita sekä parodioita. Kontrolli hellittää, brändi aukeaa fanituksen ja anti-fanituksen kohteeksi, syntyy tunteita puolesta ja vastaan. Ja juuri näin pitääkin olla.

Tube-asiantuntijoiden viesti markkinoijille ja brändinrakentajille oli selkeä: ”olkaa aitoja”. Aitous on asia, joka tulkitaan hieman eri tavoin kuin ehkä on totuttu brändikontekstissa ajattelemaan. On hyvä muistaa, ettei wow-efekti katsojan silmissä synny silotellusta pinnasta. Uudenlainen aitous vaatii 1) brändin selkiyttämistä, 2) sen kiteyttämistä ja 3) kontrollin siirtämistä lähemmäs yleisöä osaaviin käsiin, joissa brändi kohtaa yleisönsä tuntevan ammattilaisen.

Nykyaikaisia, rikkaissa online-kanavissa toimivia vaikuttajia voidaan pitää asiantuntijoina paitsi sisällöissä myös bränditulkinnoissa. He ansaitsevat elantonsa ymmärtämällä seuraajiaan ja tulkitsemalla brändejä heille; he yhdistävät brändin omaan asiantuntemukseensa sekä luovuuteensa ja luovat kohderyhmälleen kiinnostavaa sisältöä. Luovuus ei voi kukoistaa, eikä ammattitaidolle ole tilaa, jos askelmerkit tulevat liian annettuina.

Brändisi on muiden alusta
Brändeihin kohdistuva vaatimus aitoudesta on pitkälti kaipuuta luovaan vapauteen, ammattitaidolliseen luottamukseen ja liiallisen kontrollin heltiämiseen. Keskusteluiksi muuttuneille markkinoille suuntaavan brändin kannattaakin ensin kääntää katse itseensä. Markkinoijan kannalta edullista on, ettei se pyri sanelemaan miten brändiä tulisi käsitellä, jos haluaa asiantuntijalta parhaimman mahdollisen työpanoksen. Brändi tulee avata keskustelun ja luovuuden alustaksi.

Vaikuttajayhteistyö on ensimmäinen avoin keskustelu. Sen kautta brändin parissa työskentelevät henkilöt kuulevat, mitä ulkopuolinen näkee brändissä. Parhaassa tapauksessa lopputuloksena on innostavaa sisältöä ja huonoimmillaankin ollaan taas hitusen viisaampia siitä, miten brändi todellisuudessa koetaan siinä todellisuudessa, joka ei tapahdu neukkareissa ja PowerPoint-esityksissä.

Miten tästä siis edetään? Ensimmäinen askel on varmistaa, että olet valmis hellittämään kontrollia. Se on paljon helpompaa mikäli brändi on selkeä ja kiteytetty ajatuksella. Yhteistyö on aloitettava selkeällä halulla kuunnella, osallistua ja ruokkia muiden intohimoa.

P.S. Mitä jos vaikuttaja ei halua tehdä sisältöä juuri sinun brändisi kanssa? Silloin jos koskaan on aika kuunnella ja olla kiitollinen. Mitä ilmeisimmin joku on havainnut jotain, josta markkinoilla ei seuraisi brändin kannalta mielekästä keskustelua.

 

Axel on kalastaja, musiikin ystävä ja SEKin planneritiimiläinen. Axelin kiinnostus kohdistuu etenkin voittavien markkinointistrategioiden luomiseen nokkelaa tietoa hyödyntäen. Värikkään taustan omaavana henkilönä Axelin vahvuus on kyky ratkoa ongelmia värikkäin ja yllättävin keinoin. Oiva henkilö, jos haluaa kuulla yllättäviä faktoja – etenkin kaloista.

Saattaisit pitää myös näistä