Esittelyssä SEKin Finnish Comms Awards -finaalityöt

Esittelyssä SEKin Finnish Comms Awards -finaalityöt

MTL:n järjestämässä Finnish Comms Awards -kilpailussa palkitaan vuoden parhaat viestintätyöt. Tänä vuonna saimme peräti kuusi shortlistausta viidellä eri työllä.

Saammeko siis esitellä: Finnish Comms Awards -finaalityömme vuosimallia 2019.

Valio Jäätelöfabriikki Sweet Suite – Vain yksi huone toi kauhakaupalla näkyvyyttä ja vahvisti vaikuttajasuhteita

Valio Jäätelöfabriikki avasi maailman ensimmäisen jäätelöteemaisen hotellihuoneen Helsinkiin. Sweet Suite -hotellihuone räjäytti somen ja onnistui saamaan kauhakaupalla näkyvyyttä juuri oikeassa kohderyhmässä Jenkeistä Japaniin. Vahva ja osuva viestintäteko vahvisti Valion kiinnostavuutta kohderyhmän somevaikuttajien silmissä.

Fazer Lovebot Blue – Suomen rakastetuin suklaa vastaa vihaan rakkaudella

Joka viides suomalainen nuori tai nuori aikuinen on kokenut häirintää, kiusaamista tai vainoamista netissä. YK:n selvityksen mukaan vihapuhe on maamme huolestuttavimpia ihmisoikeusongelmia.

Fazerin Sininen on lähes sata vuotta toiminut rakkauden asialla. Fazer halusi tuoda roolinsa rakkauden puolestapuhujana sanojen tasolta käytännön teoiksi – lunastaa arvomaailmansa konkreettisesti ja nostaa vihapuheongelman keskusteluun.

Näin syntyi Lovebot Blue, oppiva tekoäly, joka etsii vihapuhetta netistä ja puuttuu siihen lempeän jämäköillä viesteillä. Lovebot löysi jopa 20 000 mahdollista vihapuhekeskustelua ja puuttui satoihin keskusteluihin. Ansaitulla medialla tavoitettiin 6,4 miljoonaa ihmistä, ja kampanja sai aikaan massoittain kommentointia somessa. Lovebot oli menestys: konkreettinen teko, joka teki brändin arvot todeksi.

Kalakeittopäivä

Lenkkimakkaralla on oma teemapäivänsä. Korvapuustilla on oma teemapäivänsä. Jopa lonkerolla on oma päivänsä! Ja nyt myös suomalaisten rakastamalla kalalla. Pro Kala ry halusi ulottaa Kalakeittopäivän koko Suomeen ja luoda pohjaa sen vakiinnuttamiseksi jokavuotiseksi ruokateemapäiväksi.
 
Vahvan verkostoviestinnän avulla saavutimme laajan peiton, johon emme olisi mitenkään pystyneet yksin. Kala-, horeca- ja ruoka-alan yritykset ja järjestöt aina yksityisistä kalankasvattajista suuriin kansallisiin ravintolaketjuihin lähtivät innolla tapahtumaan mukaan. Myös kaupungit, koulut ja valtionhallinnon virastot sekä Suomen lähetystöt ympäri maailmaa laittoivat soppakattilat porisemaan.
 
Tavoitteemme oli rohkaista suomalaisia vauvasta vaariin osallistumaan Kalakeittopäivän viettoon ja syömään suomalaisten rakastamaa kalasoppaa helmikuisena tiistaina. Osallistamisen keinoin valjastimme verkostot viestimään puolestamme. Kalakeittopäivästä tuli ilmiö, ja pohja vuosittaiselle ruokateemapäivälle on rakennettu.
 

Abloy – Muutos perinteisestä tuotevalmistajasta palvelukeskeiseksi ratkaisutoimittajaksi

 
Maailma perinteisen, mekaanisia lukkoja valmistavan yhtiön ympärillä oli auttamattomasti muuttunut. Digitalisaation, kaupungistumisen, ja väestön ikääntymisen megatrendit vaikuttivat voimakkaasti myös turvallisuusalaan. Keskeisimmäksi haasteeksi nousi yritysmielikuva: miten satavuotiaasta valmistavan teollisuuden jättiläisestä tehdään asiakkaiden ja sidosryhmien silmissä nykyaikainen, teknologiakeskeinen palveluyhtiö?
 
Tiiviin yhteistyön kautta olemme kehittäneet kuvaa Abloysta ajatusjohtajana turvallisuusalalla ja tulevaisuuden digitaalisissa lukitusratkaisuissa. Viestintää on suoritettu järjestelmällisesti eri kanavia ja keinoja hyödyntäen sekä Abloyn lukuisat sidosryhmät huomioiden.
 
Pitkäjänteisen yhteistyön kautta suomalaisten rakastama perinteikäs lukkovalmistaja on tänä päivänä nykyaikainen teknologiajohtaja. Suurin saavutus kruunattiin viime syksynä, kun Abloy palkittiin vuotuisen, asteittaisen nousun jälkeen Suomen arvostetuimpana brändinä.
 

Trumpmore

 
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump oli ilmoittanut Yhdysvaltojen irtautuvan Pariisin ilmastosopimuksesta. Sopimus ja koko planeetan tulevaisuus oli vaakalaudalla. Melting Ice Association ry halusi ravistella ihmiset hereille ja avata maailman silmät Trumpin roolille ilmastonmuutoksen edistäjänä. Syntyi Project Trumpmore.
 
Project Trumpmore oli kunnianhimoinen hanke keskittää maailman huomio ilmastonmuutoksen vaikutuksiin ennen IPCC-ilmastoraportin julkaisua. Idea oli herättää median ja sitä kautta ihmisten huomio kertomalla, että yhdistys kaivertaa Donald Trumpin kasvot sulavan arktisen jäävuoren kylkeen. Projektin lanseerauspäivänä Helsingin Narinkkatorille pystytettiin jääveistos Trumpin kasvomonumentista, ja media kutsuttiin paikalle katsomaan veistoksen sulamista.
 
Kampanja tavoitti 1,045 miljardia ihmistä. Lanseerauksesta kirjoittivat maailman suurimmat mediat mukaan lukien The Washington Post, Daily Mail ja CNN. Lukuisat tiedotusvälineet, kuten CNN, haastattelivat Melting Ice -yhdistyksen puheenjohtajaa lähetyksiinsä ja julkaisuihinsa. Pienen suomalaisen järjestön tempaus saavutti enemmän, kuin mitä se ikinä osasi odottaa: maailmanlaajuisen huomion vakavalle asialle ennen IPCC-raportin voimakasta vaikutusta.
 

Finnish Comms Awards

Finnish Comms Awards -kilpailu järjestetään nyt kahdeksannetta kertaa. MTL:n järjestämässä kilpailussa palkitaan vuoden parhaat viestintätyöt. Kilpailutöiden arvioinnissa painotetaan erityisesti strategiaa, toteutusta, tuloksia sekä asiakkaan arviota yhteistyöstä. Lisätietoja:
 

Saattaisit pitää myös näistä