Brändi on bändi

Brändi on bändi

Brändin rakentamisessa ensisijaisen tärkeää on pitkäjänteisyys. Hyvä strategia toimii silloin, kun sitä jatketaan vuodesta toiseen ja pidetään mielessä, mikä siinä ihmisiin vetoaa.

Kuvitellaan, että brändi on bändi. Coca-Cola olisi Michael Jackson – se uppoaa kaikkiin, on urbaani ja kansoja yhdistävä. Tanssittava. Apple olisi Kraftwerk – loputtoman tyylikäs, pelkistetty ja rohkea. Hipstereiden suosikki, kaikkien plagioima.

Tuskallisinta ovat bändin ensimmäiset vuodet, jolloin ihmisten kaaliin täytyy takoa, mistä bändissä on kyse ja miten se poikkeaa kaikista muista. Kun se on tehty, sitä täytyy vaalia. Sen lisäksi bändin tulee uudistua jokaisella levyllä, kunhan ei uudistu liikaa. Mikäli jokin peruselementeistä katoaa, katoaa myös jokin osa alkuperäisestä taiasta.

Eri bändit voivat uudistua eri tavoin. Kun Kent siirtyi sähkökitaroista elektronisempaan ilmaisuun, se toimi mainiosti, sillä samat vahvat melodiat ja pohjoismainen melankolia olivat vielä paikallaan. Kun Queen julkaisi disko-painotteisen Hot Spacen, haisi siitä vahvasti läpi Another Bites The Dustin menestyksen innoittama opportunismi ja lyhytnäköisyys. Levy laski Queenin brändiä.*

Brändit: olkaa kuin bändejä ja pitäkää kiinni niistä jutuista, jotka tekevät teistä sen, mitä olette. Uudistukaa sopivasti ja pysykää ajassa, mutta omalla tavallanne.

Tässä listaus bändeissä toimivista elementeistä, joita voi hyödyntää myös brändäämisessä: vahva keulahahmo, usko omaan juttuun, julkaisuiden jälkeinen aktiivisuus ja sitä seuraava luonnollinen hiatus, fanien huomioiminen sekä yltiöpäinen itsevarmuus silloin, kun tietää tehneensä jotain joka aidosti potkii ihan hulluna.

 

*Subjektiivinen mielipide

 

Ville Verkkapuro on kirjoittava ja laulava creative, jonka mielestä bändissä soittaminen tarjoaa hyvän pohjan lähes kaikkeen elämässä.

Saattaisit pitää myös näistä