10 SYYTÄ, MIKSI MAINONTA MUISTUTTAA MUSIIKKIA

Ville Verkkapuro

Ville Verkkapuro

Olen säveltänyt, esittänyt ja kuunnellut musiikkia koko mainostoimistourani ajan. Tässä joitain yhteneväisyyksiä, jotka olen huomannut.

 

1. On olemassa vain remixejä – uuden luominen on mahdotonta.

Kun puhutaan musiikista tai luovuudesta ylipäätänsä, yksi asia pätee: on mahdotonta luoda mitään uutta. Kuten James Webb Young sanoo kirjassaan Technique for Producing Ideas: jokainen uusi idea on vain yhdistelmä kahta vanhaa. Siksi kehittymisen kannalta on tärkeintä pitää silmänsä avoinna ja tutkia muita töitä mahdollisimman paljon. Katso vanhoja mainoksia ja löydä alan Delta Blues – saat loistavia näkökulmia.

2. Tärkeintä on tunne.

Säveltämisessä ja esittämisessä tärkeintä on tunne. Vaikka systeemi on pohjimmiltaan puhdasta matematiikkaa, niin vain tunteella on väliä. Mikäli tekninen lahjakkuus olisi tärkeintä, niin Toto olisi maailman paras bändi. Toki sellaisiakin on, jotka ovat sitä mieltä, mutta he ovat väärässä. Mielestäni David Ogilvy ja Jimmy Page jakavat saman intohimon, mutta heidän välineensä sen esittämiseen vain on erilainen.

3.Toteutus on puoli ruokaa.

Sinulla voi olla loistava idea, ainutlaatuinen lähestyminen ja kauniita aineksia, mutta mikäli  toteutus, craft, on puolivillainen, et tule saamaan ansaitsemaasi huomiota. Muista myös, että toteutuksen tulee myötäillä ideaa. Täydellinen black metal -kappale ei voi olla soundmaailmaltaan täydellinen, sillä silloin se ei olisi täydellinen.

4. Jokainen kappale ei voi olla hitti.

Täydellinen levy ei ole täynnä hittejä. Joukossa on oltava balladeja, kuriositeetteja ja hitaasti aukeavia helmiä. Siksi jokainen mainoksesi ei voi olla hitti. Heitä joukkoon yksi balladi, kutittele kaikkia aisteja.

5. Tutustu erilaisiin genreihin.

Jos tiedät, minkälainen bändisi/brändisi todella on, sinun ei tule pelätä lipumista genrestä toiseen. Todelliset suuruudet eivät noudata genrejä vaan pysyvät rohkeasti jatkuvasti liikkeessä, kuulostaen kuitenkin aina itseltään. Ajattele Queeniä. Kuka ei haluaisi, että heidän brändinsä olisi Queen? Mutta kun mietit mitä genreä Queen edustaa, on sitä mahdotonta sanoa. Ole rohkea, kokeile uusia asuja – mutta pidä huoli, että olet aina sinä.

6. Kunnioita roudareita.

Roudarit ovat niitä, jotka luovat sinulle täydellisen alustan toimia. He hikoilevat, kun sinä keskityt olemaan huomion keskipiste. Pitkällä tähtäimellä ymmärrät kyllä, että ilman raskaan työn raatajia bändistäsi ei olisi mihinkään. Siksi pidä huoli, että alemman tason työntekijät ovat niitä, jotka mahdollistavat kaiken – eivät vain ylimmät luovat elimet.

7. Vain Yngwie Malmsteenin mielestä enemmän on enemmän.

Salamaakin nopeampi ruotsalainen kitaristi Yngwie Malmsteen sanoi kerran haastattelussa: ”More is more. How can less be more? More is more.” Häntä ei tule kuunnella. Pidä huoli, että karsit kaiken ylimääräisen – AC/DC toimii tuhat kertaa paremmin kuin Ynkkä.

8. Tärkeintä on, että on aidosti jotain sanottavaa.

Musiikin voima piilee siinä palossa, joka sen alun perin synnytti. Ennen kuin teet mitään, ajattele: mitä haluat sanoa, miten haluat sanoa sen. Älä hötkyile ja mene ensimmäisellä idealla, paitsi jos olet täysin varma sen voimasta.

9. Ne ovat joka puolella.

Musiikki on joka puolella. Mainokset ovat joka puolella. On hyvin hankalaa erottautua. Tee kaikki mitä voit, jotta pystyt välttämään kliseitä ja pidä huoli, että tiedät mitä ympärilläsi tehdään. Yritä olla toistamatta jotain sellaista, joka on jo tehty. Muuten olet näkymätön.

10. Punk ei ole kuollut.

Vaikka sekä musiikki että mainonta ovat läpeensä luovia aloja, joissa pyritään ajattelemaan laatikon ulkopuolelta, on silti paljon näkymättömiä konventioita, jotka vain odottavat rikkomistaan. Rohkeimmat voittavat. Kaikki muut pelkäävät sitä, joka uskaltaa ylittää raja-aidat.

Ville Verkkapuro

Ville Verkkapuro

Creative

Twitteröi: @VilleVerkkapuro

Saattaisit pitää myös näistä