Vuoden parhaan matkailujulisteen metsästys on parhaillaan käynnissä. Come to Finlandin kansainvälinen julistekilpailu on edennyt karsintavaiheen jälkeen finaaliin, jossa yleisö pääsee äänestämään vuoden parhaan matkailujulisteen. Yleisöllä on helmikuun 18. päivään saakka aikaa äänestää omaa suosikkiaan kymmenen finalistin joukosta. Tänä vuonna kilpailun teemana on ollut Lappi. Rovaniemeläislähtöinen luova johtajamme Sami Kelahaara oli mukana kilpailun tuomaristossa valitsemassa finalistitöitä.

Sami, kerro meille hieman lisää Come to Finlandin julistekilpailusta ja sen tuomaroinnista?

Oli kiinnostavaa päästä vaihtelun vuoksi arvioimaan muiden tekemiä töitä, kun usein asia on toisinpäin. Kilpailuun tuli paljon teoksia. Julisteita ilmoitettiin mukaan yli 130 kappaletta 25 eri maasta ja mukana oli todella laadukkaita töitä. Tein itse ensin henkilökohtaisen 20 julisteen shortin sillä perusteella, mitkä työt olivat mielestäni tehty laadukkaasti alusta loppuun. Jonkin verran muutoksia omaan listaani tuli loppuvaiheessa, kun kävimme tuomaristossa vielä läpi arviointiperusteita.

Tuliko julisteita arvioidessa vastaan jotakin yllättävää?

Olin vähän yllättynyt siitä, että designeja oli niin paljon maailmalta, eikä ollut helppo sanoa mikä mistäkin päin oli. Maailma on pieni.

Olet tehnyt pitkään töitä matkailumarkkinoinnin parissa. Mitä peruutuspeilissä näkyy?

Tullessani SEKiin kuutisen vuotta sitten yksi ensimmäisistä asiakkuuksistani oli Lapin liiton kansainvälinen matkailuhanke. Siinä projektissa pääsin yhdistämään kiinnostavan työn ja kotiseutuni. Hanke opetti paljon sekä markkinoinnista, että matkailun käytännön tekemisestä. Rehellisesti sanottuna olin välillä vähän lirissäkin, mutta sillä tavalla sitä kai parhaiten oppii. Ja toisaalta tuon hankkeen tekeminen oli myös mielettömän hauskaa.

Millä tavalla mielestäsi matkailumarkkinointi ja matkailumainonta ovat vuosien varrella muuttuneet?

Matkailu itsessään on muuttunut siten, että yhä enemmän haetaan erilaisia custom-reissuja. Sellaisia joilla kukaan ei ole vielä ollut. Ja se toki vaikuttaa matkailumarkkinointiinkin. Seuraavaksi uskon – ja toivon – että matkailu muuttaa muotoaan siten, että matkailu hidastuu. Että ihmiset voivat matkustaa hitaammin, sitä kautta ekologisemmin ja vielä enemmän paikallisten tavalla ja kulttuurin huomioiden. Tässä toteutuu se custom-ajattelu vähän niin kuin itsestään.

Mikä mielestäsi on tärkeää matkailujulisteessa tai sen suunnittelussa?

Yleisön kantilta katsoen ensimmäisenä pitää tietysti erottua jollain tavalla eli idealla ja visuaalisuudella. Seuraavaksi olisi hyvä olla jotain merkityksellistä sanottavaa tai näytettävää. Näillä pääsee jo pitkälle. ☺

Mitä haluaisit sanoa nuorille suunnittelijoille, jotka suunnittelevat julisteita?

Kokeilkaa. Haastakaa sekä itsenne että muut, sillä erottuu. Jos työ tuntuu helpolta, se tuskin on ainutlaatuinen. Älkää suunnitelko julisteita, suunnitelkaa sitä mikä auttaa, viihdyttää tai luo jotain millä on merkitystä kohdeyleisölle. Käsityötä ei kannata pelätä.

Minkä asian haluaisit muuttaa matkailumainonnan tai matkailumarkkinoinnin osalta Suomessa?

Viime aikoina on pyörinyt mielessä tuotteet versus arvot ja asenteet. Useinhan matkailu on maisemien, aktiviteettien ja tuotteiden esittelyä. Arvot ovat kuitenkin se, millä Suomi voi erottua. Vaikka meillä maisematkin ovat toki kohdallaan, niin silti samaan tapaan kuin brändien ylipäätään, meidänkin kannattaa edustaa arvoja. Vaikkapa kestäviä sellaisia.

Mitä muuta haluaisit sanoa?

Käykää äänestämässä julisteita. Ai niin ja äskeisestä Rovaniemen ja Pyhän reissusta tuli mieleen, että myös kotimaasta löytyy ihmeellisiä paikkoja. Esimerkiksi Kilpisjärvellä tuntureiden keskellä on maisemia, jollaisia en ole muualla nähnyt. Pallaksella puolestaan olo on kuin olisi keskellä Twin Peaksia. Ja saaristossa esimerkiksi Rosalassa ja Bengtskärissä pääsee muuten vain irti kaikesta. En olisi rehellisesti sanottuna tullut ajatelleeksi tuommoisia paikkoja ilman tätä matkailun parissa työskentelemistä. Eli kannattaa käydä lähelläkin. Ja läskipyöräily on hauskaa. ☺ Ja kiitos!

Come to Finland -kansainvälinen matkailujulistekilpailun äänestys on avoinna 18.2. asti. Katso kaikki finalistityöt ja äänestä omaa suosikkiasi täällä: https://myfinlandposter.com/fi/aanesta/ 

 

Sami Kelahaara on isä, luovan alan tekijämies, pyörähullu, kellofriikki ja SEKin luova johtaja. Samia kiehtoo työssään jokaisen projektin erilaisuus, ongelmat ja niiden ratkaisut. Hän uskoo, että oikean ongelman löytäminen on työssä se haastavin homma.


Sami Kelahaara

Luova johtaja