Nyt kun Slushia on hetken sulatellut, on aika summata tapahtuman anti. Se on kurkistus uuteen ja vielä uudempaan teknologiaan, totta kai. Slushin viestin voi kuitenkin nähdä perinteisemmille aloille heitettynä ystävällisenä haasteena.

Pysymmekö teknologian vauhdissa? Emme, jos emme saa kiinni Slushin eetoksesta ja tossuttelemme eteenpäin ihan kuin maailma ei olisi muuttumassa. Tosiasia on, että maailma ei koskaan enää muutu yhtä hitaasti kuin nyt.

Tässä kahdeksan Slushin opetusta, joiden sivuuttaminen voi olla kuolemaksi.

1. Usko

Datan haaliminen on tämän päivän hokema, mutta tulevaisuuden teknologiat tähtäävät jo siihen, että luottamus yhteiskunnan, yrityksen ja asiakkaan kolmioon syntyy ilman data-arkistojakin. Keskittämisen purkautuminen näkyy jo verkostoissa – ja se toinen vaihtoehto näkyy Kiinassa, missä algoritmeja käytetään kansalaisen poliittisen luotettavuuden valvomiseen. Valitaan luottamus.

2. Toivo

Laatu ei ole tekniikka- vaan kulttuurikysymys. Miten mittaat asiakkaan sitoutumista? Kerrotko tarinaasi yhtä pitkällä tähtäyksellä kuin George Lucas, jonka Star Wars on kantanut 70-luvulta tähän päivään? Mikä on asiakkaan kokemus tuotteestasi tai palvelustasi ensimmäisen minuutin aikana? Jos et tiedä, ei ole toivoa laadusta.

3. Rakkaus

Emme voi vain vaatia, vaatia ja vaatia huomiota. Ilman halua aidosti antaa asiakkaille mitä he haluavat silloin kun he haluavat brändi vajoaa kohinaksi kohinan joukkoon. Mainonnasta tulee palvelevampaa ja parempaa, kun osaamme ja haluamme ymmärtää ihmisiä paremmin.

4. Selkäranka

Arvot, vastuu ja kestävä kehitys eivät ole enää ihan kivaa kuorrutusta. Uusissa liiketoiminnoissa ne ovat sisäänrakennettuja kilpailuetuja. Yritysten lisäksi kuluttaja on muuttumassa: hinta ei lakkaa olemasta realiteetti, mutta sen lisäksi nyt kysytään, että millä hinnalla.

5. Sikailu

Viime vuoden Slushissa tuli esiin seksuaalista häirintää. Paino sanoilla tuli esiin: kissa nostettiin pöydälle, ja järjestäjät puuttuivat riuskasti asiaan. Muu maailma sai odottaa Weinstein-kohua, #metoo-kampanjaa ja käytöstapojen korjausliikkeitä vielä melkein vuoden sen jälkeen, kun Slushissa oli jo noustu vallan väärinkäyttöä vastaan. Tänä vuonna tapahtuman ohjeistuksessa oli selkeä käsky: Älä ole sika.

6. Aika ja paikka

Kaikki uusi suunnitellaan jo siitä kulmasta, että ajan ja paikan rajaa palvelun ja käyttäjän välillä ei enää ole. On vain vuoropuhelua.

7. Syöminen, terveys ja AI

Mahdetaanko edes gastromessuilla puhua ruoasta yhtä paljon kuin tech-skenessä? Tuskin. Terveyden ja tekniikan liitto on jo itsestäänselvyys, mutta tekoälyn vaikutus siihen ja kaikkeen muuhun ällistyttää meidät vielä monta kertaa. Jos pysyttelee käryllä näistä keskustelusta, saattaa tunnistaa toimintaympäristönsä vielä huomennakin.

8. Super!

Slushissa kuulee koko ajan sanottavan, että jokin on super interesting, super disruptive, super cool. Jos et ole viime aikoina sanonut super mihinkään, nyt kannattaa hetki pohtia tilannetta.

 

Maria on planneritiimin tuorein, viestintätaustainen vahvistus. Hän rakastaa rauhanajan sotasuunnitelmia, päivänokosia ja neljää kissaansa. Hän vihaa kylmänkosteutta ja pyrkii varautumaan siihen tilanteeseen, että taivas yrittää pudota niskaan.


Maria Sjövik

Planner