Moni suomalainen mainonnansuunnittelija on jossain vaiheessa uraansa työskennellyt SEKissä. Jotkut jopa useampaan otteeseen. Pyysimme tuoretta paluumuuttajaa, Senior Creative Janne Vahvaselkää muistelemaan hieman menneitä ja katsomaan tulevaisuuteen.

Aloitetaanpa ihan alusta, kuinka ensimmäisen kerran tulit SEKiin?

Mainosurani alkoi vuonna 2004 silloisessa SEK & Greyssa, jolloin täällä järjestettiin viimeisin suunnittelijoiden junnuhaku. Kisällivuoden vietin pitkälti Nokian parissa ja tämän jälkeen ensimmäinen iso asiakkuus oli Valio. Siitä seuraavat kahdeksan ja puoli vuotta menivät ihan hujauksessa myös lukuisten muiden hienojen brändien parissa.

Olit muutaman vuoden poissa. Missä kävit ja mitä tuli tehtyä?

Siirryin vuonna 2013 tuonne korttelin toiselle puolelle TBWA Helsinkiin työskentelemään Nissanin Pohjoismaat ja Baltian kattavan tilin parissa. Sieltä tie vei Senior Copyksi Isobariin, jossa viime aikoina tein mm. kansainvälisiä konsepteja Fiskarsille ja Polar Electrolle.

Mikä sai sinut palaamaan takaisin SEKiin ja mitä täällä on muuttunut vuosien aikana?

Olen poissa ollessani mielenkiinnolla ja tiiviisti seurannut mitä Annankadulla tapahtuu. Aikamoista myllerystä täälläkin on ollut, mutta jo ensimmäisistä päivistä lähtien on ollut sellainen olo, että olen tullut määrätietoiseen ja energiseen toimistoon. SEKin pitkä historia ja kokemus ovat edelleen läsnä, mutta täällä on nyt jotenkin aistittavissa ihan uutta virtaa.

SEKhän on minulle kasvattitoimisto ja vaikken koekaan olevani pankkia lukuun ottamatta millekään yritykselle mitään velkaa, on suhteeni tänne silti jollain tavoin erityinen. Ja kun susilauma kutsui, ei siihen voinut olla vastaamatta. Nuorena suunnittelijana minulla oli täällä mahtavia mentoreita ja toivon pystyväni vuorostaan osaltani kannustamaan ja opastamaan talon nykyistä nuorta sukupolvea – ja tietysti yhtä lailla oppimaan paljon uusia asioita myös heiltä.

Nimeä jokin markkinointiviestinnän trendi tai ”hot topic”, josta puhutaan liian vähän?

En tiedä onko tämä varsinaisesti trendi, vaan pikemminkin asia, jonka koen jäävän trendien jalkoihin. Nimittäin nykyään kohkataan niin paljon uusista teknologioista ja medioista, että paikoin asioita tunnutaan tekevän vain siksi koska voidaan ajattelematta lainkaan, onko se oikeasti ihmisille relevanttia.

Muutos ja kehitys on tietysti ehdottomasti hyvästä ja suorastaan elintärkeää, mutta häntä ei saisi heiluttaa koiraa. Eli kun halutaan tehdä asioita, joilla on ihmisille merkitystä, muistetaan tunteet ja se, että teknologia on lähtökohtaisesti keino välittää ja herättää niitä. Oli kyse sitten vaikka 6 sekunnin preroll-pätkästä tai VR-kokemuksesta.

Annu kirjoitti myös järjen ja tunteen suhteesta hyvän kolumnin. Kannattaa lukaista: https://sek.fi/blog/nyt-menee-tunteisiin/

Mistä innostut, mikä on intohimosi työelämässä?

Haluan tehdä nimenomaan merkityksellisiä asioista. Eli ratkaista asiakkaiden haasteita (ei ole ongelmia, on vain haasteita) tuomalla heidät ja ihmiset yhteen tavalla, joka hyödyttää molempia osapuolia. Olenkin vahvasti insight- ja konseptimiehiä, koska ne ovat mielestäni laadukkaan toteutuksen ja ongelmanratkaisun peruskivet. Niistä innostuminen saa myös aikaan sen adrenaliinipiikin, johon tässä mainonnansuunnitteluksi kutsutusta extremelajissa olen jäänyt koukkuun.

Miten kehität omaa osaamistasi?

Pyrin seuraamaan mahdollisimman paljon mitä täällä Suomessa ja maailmalla tehdään. Vielä reilut kymmenen vuotta sitten istuin SEKin kirjastossa selailemassa vanhoja awardikirjoja, mutta nykyään caset ovat onneksi ulottuvilla helpommin. Eli pitkälti se on artikkeleiden lukemista ja casejen katsomista netistä. Myönnän, että koulutuksissa ja seminaareissa pitäisi käydä enemmän. Suunnittelijan tärkeimmän työkalun, eli mielikuvituksen pyrin pitämään virkeänä tekemällä kaikkea sellaista mikä ei liity suoranaisesti työhön, kuten musiikilla ja hämmästelemällä 6- ja 10-vuotiaiden poikieni havaintoja maailmasta.

Miten rentoudut/mistä saat energiaa?

Lataan akkuja bänditouhuissa treeniksellä ja keikoilla, nujuamalla tatamilla Krav Magaa sekä tietysti perheen kanssa. Pelaamme paljon lautapelejä ja sattumoisin koko perheen yhteinen suosikkipeli on juuri tällä hetkellä SEK-legenda Kari Mannerlan suunnittelema Afrikan Tähti.

Mikä on mottosi?

”Emme lopeta leikkimistä siksi, että vanhenemme ­– vanhenemme siksi, että lopetamme leikkimisen.”. Tämän viisauden muotoili englantilainen filosofi ja sosiologi Herbert Spencer.


Senior Creative

Janne Vahvaselkä